Avatar billede ranni Forsker
09. maj 2015 - 15:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kopi/clone/image/backup ? ?

Windows 8.1 core i7 16 ram.
Hej. Jeg roder stadig rundt i begreberne.
Jeg har i en købt/aktiveret Acronis lavet en :disk og partition backup til en USB.

På min PC fylder C: og D: det 96 GB men backup USB kun 66 GB.

Min mening med aktionen:
Jeg har en USB med virksom Boote aktion ved totalt nedbrud, men den sletter alle programmer og mapper.
Med Acronis håber jeg på ikke at skulle downloade/indstl. (det tager flere dage)alle mine programmer igen men kan flytte dem fra backup èn til min nu igen arbejdende PC.

Hvordan konstaterer jeg om det er korrekte måde , jeg har lavet backup på  - - og det skal selvfølgelig være uden at jeg laver uorden på p.t. velkørende PC.

(( Jeg tildeler point til SVÆR, - det svære er at forklare mig det, så jeg kan forstå det ))
Avatar billede claes57 Ekspert
09. maj 2015 - 16:19 #1
du finder en harddisk frem (lån hvis du ikke har en disk liggende) - 200gb er rigeligt - og sætter den i pc. Den originale frakobles for at undgå skader. Ret bios, så den vil starte.
Boot på gendannelsesmedie og indlæs image fra Acronis. Genstart, og test, at det virker. Så kan du nulle den harddisk ud (killdisk), og koble din originale til - vel vidende, at dit image virker (skulle du få brug for det).

De fleste image-programmer pakker data - bla ved at droppe de tomme områder på disk. Hvis du fx har en sektor-størrelse http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_sector på 4kb, så vil alle filer bruge plads op til en 4kb grænse. Men i image køres alle filer ned i en fil, og derfor kan der spares plads. Herudover er der alm komprimering.
Avatar billede ranni Forsker
09. maj 2015 - 16:38 #2
Hej claes.

Min PC frakobles ?? det er dog dens skærm/tastetur, jeg bruger. ??

Jeg har et par næsten tomme HDD, dem kan jeg blot formatere og så bruge dem som "nedbrudt PC".

Er Image det samme som clone eller backup.

(( det er her ved svarene, det svære indtræder ))
Avatar billede claes57 Ekspert
09. maj 2015 - 16:48 #3
frakobles: det er kabler fra motherboard til nuværende harddisk som du bare lige tager af ved harddisken (lad den sidde i ved motherboard - så er det lettere at reetablere efter endt test).

Du kan sagtens bruge dine næsten tomme diske (eller bare en). Tag strøm fra nuværende disk, og kablet som stadig er i motherboard - så er den ok.
Er du på bærbar, så udtag harddisk, og sæt reserven i.

Du behøver ikke formatere - indlæsning af image vil overskrive alt.
Så image er det samme som at klone en disk - helt samme opbygning (hvis disk er større/mindre, så justerer programmet i den ubrugte plads).
Avatar billede ranni Forsker
09. maj 2015 - 17:18 #4
Nu er jeg desværre i en forholdsvis sen alder angrebet af en ukendt nervebane sygdom, der gør at lemmerne ben/hånd/fingre ikke gør, hvad de får besked på, jeg sidder i el-rullestol og skal have hjælp til næsten alt.Foreslåede frakobling kan ikke lade sig gøre.

Kan jeg ikke slette et program på PC og så overføre kun det fra Backup USB til PC.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. maj 2015 - 17:26 #5
Nej. Et image er typisk alt eller intet. Jeg bruger selv macrium reflect. Og det har den finesse, at jeg kan åbne image i stifinder, og så trække enkelte filer ud ved almindelig træk med mus.
Jeg ved ikke, om arconis har samme mulighed, men se i deres hjælpefil efter 'mount image'.
Avatar billede ranni Forsker
09. maj 2015 - 17:39 #6
Jeg kan finde mappen programmer og programmer x84 og gå ind og finde de enkelt programmer.
Nu er det første gang jeg prøver Acronis, så jeg prøver lige , det du foreslår.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. maj 2015 - 17:46 #7
du må kun flytte dokumenter, billeder og lignende.
Programmer skal installeres - de kan ikke kopieres ind. Så programmer kan du kun få ind ved at indlæse det samlede image, så windows og de installerede programmer passer sammen (der ligger en masse styrings-data i registreringsdatabasen som skal være ajour). Og registreringsdatabasen er lidt en snyder - det er en samling af filer med oplysninger. Dels om systemet, og dels med de enkelte brugeres valg. Det er ikke (uden at være racistisk) for alm hvide mennesker, at pille ved det.
Avatar billede ranni Forsker
09. maj 2015 - 19:06 #8
claes57 Tak for hjælpen, du har hjulpet mig lidt på vej og med lidt mere viden på det her moderne "tøjeri".

Vil du sende et svar ??
Avatar billede claes57 Ekspert
09. maj 2015 - 19:16 #9
Bare læg et svar selv. Jeg har point nok til min tid ud (regner med at blive mindst 50 år ældre). ;)
Avatar billede ranni Forsker
09. maj 2015 - 19:30 #10
Jeg ved heller ikke, hvad mine skal bruges til.
Min lokale købmand vil ikke af med noget, selv om han får dem alle.