Avatar billede CarstenHM Nybegynder
22. februar 2015 - 18:33 Der er 6 kommentarer

Simpel opgave...

Jeg skal lave noget forholdsvis simpelt, men kan slet ikke få det til at virke efter hensigten.
Dette er kun en lille del af den samlede database.

Jeg vil lave noget der ligner en medarbejder-database.

Der skal være 2 tabeller.

Tabel 1 (MA_Navn) - Har felterne MA-Nummer og Navn

Tabel 2 (Hovedtabel) - Har felterne MA-Nummer og Navn plus en hulens masse felter ekstra.

Min tanke er nu at når jeg i Hovedtabellen indtaster MA-Nummer ELLER Navn, skal hovedtabellen slå den manglende information op i MA_Navn tabellen, og indsætte disse informationer i enten MA-Nummer eller Navn - feltet.

Vi er nok ude i noget Primær nøgle og relationer, men der synes jeg at jeg snart har prøvet ALT.

Der MÅ være nogen derude der kan hjælpe.

På forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
22. februar 2015 - 20:10 #1
i access har du ikke brug for 2 tabeller til det. En med alle data. Og så laver du en forespørgelse på det to felter og tilgår denne forespørgelse fra din formular. MA-nummer må være primærnøgle i tabellen, der der ikke kan være to med samme nummer.
Avatar billede CarstenHM Nybegynder
22. februar 2015 - 20:28 #2
Hej Claes57

Foreløbig tak.

Du har ret i at MA-nummeret er unikt.

Ideen er en database som skal kunne holde styr på en hel del hændelser og variabler i løbet af én dag.
der skal ligeledes laves nogle beregninger undervejs - disse ting har jeg stort set fået til at fungere.

Ideen med 2 tabeller i føromtalte eksempel, var at alle medarbejdere og navne var præ-defineret i én tabel - og når der så skulle indtastes en hulens masse data i hovedtabellen, kunne man blot starte med at indtaste MA-nummer, i stedet for at skulle skrive navnet også.

En forespørgsel, kan jeg ikke umiddelbart forestille mig. Har prøvet en del øvelser i dag om netop denne funktion.
Avatar billede martens Guru
23. februar 2015 - 08:38 #3
jeg ville nu også mene at to tabeller ville være på sin plads her..
en med MA#- Navn etc og så en tabel med hændelserne, som MA foretager i løbet af dagen.. èn medarbejder kan jo sagtens lave mange hændelser i løbet af en dag.. ( altså én til mange relation mellem to tabeller )
Avatar billede claes57 Ekspert
23. februar 2015 - 08:55 #4
ok - det er altså IKKE adresse, telefon osv, men fx login-registreringer og andre hændelser, der forekommer flere gange.
Så skal navn IKKE med i tabel med data - kun i tabel1 med navn og MA. MA er så nøglen/relationen til tabel2 med data.
Avatar billede CarstenHM Nybegynder
23. februar 2015 - 09:38 #5
Ja, præcist...
Avatar billede claes57 Ekspert
23. februar 2015 - 12:52 #6
tabel1
MAnummer - unik, primær nøgle
Navn - tekst
evt andre stam-data

tabel2
id - autonummer, primær nøgle
MA - tal
data i øvrigt

relation '1 til mange' mellem MAnummer og MA

så kan der laves en formular hvor fx medarbejdere findes i en dropned-liste, og data kan indtastes/læses. Lidt som at vælge en kunde og indtaste fakturalinjer.