Avatar billede svla Mester
12. februar 2015 - 18:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Forminsk og udvid logisk drev

Hej

Har en stationær PC, hvor harddisken er opdelt i 3 primære partioner og 2 logisk drev.

Det ene af de 2 logiske drev vil jeg gerne have formindsket og det andet af de 2 logiske drev vil jeg gerne have forstørret med samme antal MB som det første er formindsket med.
Dette vil jeg gøre i diskhåndtering.

Er der nogen som har erfaring med dette og kan give et godt råd eller fraråde dette hvis der er stor chance for at noget går helt galt.
Jeg regner lige med og høre lidt om erfaringer omkring dette inden jeg går i gang.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2015 - 19:37 #1
man har ALTID en backup af de partitioner, som man flytter på.
Med backup så virker det lige ud ad landevejen - uden backup så kan det gå galt, og du mister alle data.
Jeg bruger selv boot-cd med gparted til alt vedr opdeling af partitioner - og den har ikke fejlet endnu. Måske fordi jeg har backup.
http://gparted.org/livecd.php
Avatar billede svla Mester
12. februar 2015 - 21:54 #2
Jeg havde tænk mig og formindske/udvide partionerne via diskhåndtering, for der er jo en funktion til dette når man højreklikker på partionerne. - Er det en dårlig løsning?
Jeg har en bacup af de ting som ligger på de to partioner.
Kan man skade partionerne så de slet ikke fungerer mere, eller er det kun filerne på partionerne som kan gå tabt?
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2015 - 03:36 #3
alt kan komme til skade.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2015 - 06:45 #4
Uanset hvilket program der bruges, så vil en strømafbrydelse undervejs kunne blive kritisk. Et image af hele disken der rettes på, er optimalt.
Men vi lever jo ikke i Cuba, så risiko for strømafbrydelse er minimal (der kan være en fejl 40 hvis man selv slukker for det).
Avatar billede svla Mester
13. februar 2015 - 09:46 #5
Hvis jeg laver et bacup af min disk, og så inden jeg går igang laver et nyt gendannelsespunkt i systemgendannelse, så kan jeg vel bringe disken tilbage til det oprindelige hvis et eller andet er gået galt undervejs.
- Har jeg så ikke sikret mig nok?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2015 - 10:01 #6
Systemgendannelse gemmer en kopi af nogle filer på samme drev, som det vedrører. Hvis en partition går ned, så har du ikke adgang til gendannelse på den. Så bare spring den over - den er reelt kun til windowsinstallationen inkl drivere, og ikke andet.
Men en backup af alle data på de to partitioner er helt ok hvis data ligger på en anden disk/partition.
Avatar billede svla Mester
13. februar 2015 - 16:46 #7
Hej Claes57
Tak for dine gode råd og information, og dit link.
Jeg arbejder lige lidt med sagen , tænker mig om og går så i gang nu da jeg ved lidt om tingene, jeg har bacup af de 2 partioner som skal ændre, så der er ikke andet end få startet.
Tusind tak for dine råd, læg lige et svar til point.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2015 - 17:13 #8
bare luk selv - men tak for budet.
Avatar billede svla Mester
13. februar 2015 - 17:23 #9
ok jeg lukker selv.
-Men mange tak for råd og vejledning
Avatar billede svla Mester
13. februar 2015 - 17:23 #10
sver