Avatar billede martens Guru
06. januar 2015 - 20:41 Der er 1 kommentar og
1 løsning

comboboks, der henter data fra én tabel men også "leder" efter om data findes i den anden tabel

Jeg har to tabeller :

Tbl_JANUAR med felterne ID og Menu
Tbl_MenuForslag med felterne ID og MenuForslag

jeg har en formular der baserer sine data fra tabellen JANUAR
PÅ formularen har jeg en comboboks, der skal vælge data fra Menu i tabellen Tbl_MenuForslag, men samtidigt skal den IKKE vise data fra tbl_Menuforslag, hvis de eksisterer i Tbl_JANUAR

Jeg har tænkt lidt over tingene, men er strandet lidt,- Er åbenbart ikke slået helt igang i år ;o)

Håber det giver god mening ...
Avatar billede bvirk Guru
07. januar 2015 - 11:26 #1
Basere comboboksen på en leftjoin forespørgsel, der netop tager alle poster fra venstre tabel og de joinudtryk matchene poster fra højre side ELLER  null felter.

select tbl_menuforslag.id,tbl_menuforslag.menuforslag from tbl_menuforslag left join tbl_januar on tbl_menuforslag.menuforslag= tbl_januar.menu where isnull(tbl_januar.menu)
Avatar billede martens Guru
07. januar 2015 - 17:31 #2
Tak så spiller det... - Det er ikke nemt, når man kører træt i ens idéer ;o)