Europæiske onlineforretninger har svært ved at opnå kundernes tillid, fordi de ikke klart og tydeligt fortæller, at det er sikkert at handle på deres webside, fortæller en undersøgelse, som TNS Research har foretaget i juli måned på vegne af firmaet VeriSign, der blandt andet udsteder de såkaldte SSL-certifikater, der fortæller om betalingen foregår sikkert på nettet.
I snit har mere end 60 procent af europæerne afbrudt en bestilling, fordi de ikke følte, at webstedet, de besøgte, var sikkert.
Danmark er sammen med Sverige de mest bekymrede for sikkerheden. 65 procent af danskerne har afbrudt en bestilling, fordi de ikke mente, at sikkerhed og tryghed var i orden, da de skulle betale i onlinebutikken.
65 procent af alle online-forbrugere har undladt at gennemføre en transaktion på internettet, fordi de ikke følte sig trygge ved sikkerheden i forbindelse med afgivelse af kontoinformation til betaling.
61 procent af danskerne mener, at det er onlinebutikken, der skal tage ansvaret for beskyttelsen af personlig information.
Og 58 procent mener, at det er vigtigt, at en e-forretning har en eller anden form for garantimærke eller sikkerhedssegl. Dette tal er markant lavere end hos vores naboer i Sverige og Tyskland, hvor tallene er 75 procent og 68 procent.
I Danmark er der markant større sandsynlighed for, at forbrugerne vil validere sikkerheden i den butik, de skal handle i ved at klikke på garantimærket i 2006 (61%) sammenlignet med i 2005 (45%).
Til gengæld er Danmark det land i Europa, hvor der er den mindste bekymring for online identitetstyveri med 45 procent, der udtrykker bekymring.