Den amerikanske IT-gigant Microsoft gør en særdeles god forretning, hvis selskabet som beskrevet i den engelske finansavis Financial Times tirsdag overtager Danmarks software-flagskib nummer ét, Navision.
Navision har derimod ikke så meget at vinde. Det mener Bill Clough, researchmanager i den internationale analysekoncern IDC.
Et kup for Microsoft
- Det vil være et kup for Microsoft. Et utroligt kup. En eventuel overtagelse af Navision vil betyde, at Microsoft går fra et meget lavt niveau i ERP-markedet til et helt andet plan, siger Bill Clough.
Hvis forhandlingerne mellem Microsoft og Navision ender med et opkøb, så vil det styrke Microsofts position på det europæiske ERP-marked. Især i forhold til britiske Sage, der som Navision primært leverer software til mellemstore virksomheder.
Microsoft fusionerede sidste år med Navisions største konkurrent i USA, Great Plains Software. Det skete blot seks dage før Navision slog pjalterne sammen med den danske rival Damgaard.
Great Plains henvender sig primært til den lave del af markedet, det vil sige de små virksomheder. Selskabet har været ledende i USA, mens Navision primært har haft sin omsætning på det europæiske marked. Derfor supplerer de to selskaber umiddelbart hinanden godt.
Ærgerligt for Navision
Mens Microsoft vil drage stor fordel af at få Navision ind under sig, så ser udsigterne til gengæld lidt mere brogede ud for det danske selskab, vurderer Bill Clough.
- Navision står godt på verdensplan efter fusionen med Damgaard, så det vil være en god platform for Microsoft. Men jeg mener, at det vil være ærgerligt for Navision af flere årsager.
- For investorerne vil det givetvis være fint nok, men det bliver svært for medarbejderne, der lige har været igennem en fusion med Damgaard. Microsoft vil formentlig strømline selskabet, og man risikerer, at mange vil søge væk.
Men meget afhænger af, hvor Microsoft vælger at lægge sit fremtidige fokus:
- Hvis Microsoft vil fortsætte med at fokusere på det lave marked, kan det få store konsekvenser for det danske selskab, så Navision har mere at tabe ved det her, end de har at vinde, siger Bill Clough.