Sony vil forbyde kopieringschips i Danmark

Sonys nordiske distributør undersøger muligheden for at forbyde chips, der gør det muligt at spille piratkopierede spil på PlayStation 2. Det på trods af, at en dansk analytiker mener, at kopiering har været med til at give PlayStation-konsollen stor succes i Danmark, hvor den er solgt i 500.000 eksemplarer.

Den engelske High Court besluttede 23. januar, at chippen "Messiah" er i strid med den engelske copyright-lovgivning, fordi den gør det muligt at spille kopierede spil på en PlayStation 2.

Det har nu fået Egmont Interactive, den nordiske distributør af Sonys PlayStation, til at undersøge mulighederne for også at gøre de såkaldte bootchips ulovlige i Danmark og andre skandinaviske lande.

Sony sidder tungt på det danske marked for spilkonsoller. PlayStation og PSone har til sammen solgt 500.000 eksemplarer, mens der er røget 85.000 PlayStation 2 over disken.

På et tidspunkt har op til 50 procent af spillene på markedet til den første PlayStation dog været piratkopier, vurderer Egmont Interactive, der er distributør for PlayStation i Norden.

IDC-analytiker Anders Elbak mener, at PlayStations udbredelse kan skyldes, at piratkopiering af spil til spilkonsollen har været både let og udbredt.

- Selvom piratkopiering er et problem, kan man godt sige, at det har gavnet hardwaresalget. Hvis folk kun har råd til at købe få spil, er det ikke lige så interessant at købe en PlayStation, som hvis man kan få kopieret 25 spil fra starten. Uden piratkopiering havde PlayStation ikke fået den succes, den har i dag, siger IDC-analytiker Anders Elbak.

Det udsagn understøttes af udviklingen i 1999, hvor salget af spil faldt, selvom salget af spilkonsoller steg.

Bootchips skal forbydes

For at spille kopierede spil på PlayStation, skal man først købe og installere en såkaldt bootchip i maskinen.

Den narrer maskinen til at acceptere spil brændt på CD-R-skiver.

Det er der mange danskere, der har gjort, og selv om det kan have været med til at gavne maskinens udbredelse i Danmark, vil Egmont Interactive nu gøre bootchips ulovlige, før de begynder at blive udbredt på PlayStation 2-platformen.

- Det er avanceret at sætte bootchips i, og vi er ikke interesserede i, at nogle ødelægger deres maskiner. Vi ønsker heller ikke, at folk skal piratkopiere spil, siger Allan Hansen, der er general manager hos Egmont Interactive.

Derfor undersøger selskabet de juridiske aspekter af den dom, der faldt i London den 23. januar i år, hvor High Court besluttede, at chippen "Messiah" er ulovlig.

Egmont Interactives mål er, at det også i Danmark og de andre skandinaviske lande skal være ulovligt at sætte bootchips i alle typer PlayStation-konsoller.

Til PlayStation 2 har spiludgiverne ellers forsøgt at undgå kopieringsproblemet ved at udgive spil på DVD-rom, men alligevel kan spillene kopieres, fordi hackere har fundet metoder til at fjerne video og musik, så indholdet kan presses ned på en cd-rom.

Messiah-chippen gør det muligt at spille piratkopierede spil på en PlayStation 2, men er nu blevet forbudt i England.

Forbud betyder ikke større salg af spil
Allan Hansen fra Egmont Interactive frygter ikke, at et dansk forbud mod bootchips vil mindske PlayStation 2-konsollens chancer mod Microsofts Xbox og Nintendos GameCube, der begge snart kommer på det danske marked.

- Piratkopiering er ikke længere noget, man kan vinde en konsolkrig eller markedsandele på, siger han.

Han forventer heller ikke, at et eventuelt dansk forbud mod bootchips vil betyde flere solgte spil.

- Det kommer forhåbentligt til at begrænse folks forsøg på at piratkopiere. Det vil nok ikke give en stigning i salget af spil, men jeg tror, at folk vil være mere selektive med hensyn til de spil, de vælger at købe, siger han.

I Norden er der solgt cirka 400.000 PlayStation 2 og 900.000 spil, siden maskinen blev sendt på markedet i november 2000, men endnu er piratkopiering, ifølge Allan Hansen, ikke særlig udbredt på spilkonsollen.

- Piratkopiering er noget, vi frygter utroligt meget, men på nuværende tidspunkt ser det ikke ud til, at det er mere end en lille del af markedet, højst fem procent, der piratkopierer, siger han.

De samme toner lyder fra Morten Nielsen, der er marketingkoordinator hos den danske afdeling af Electronic Arts, verdens største spiludvikler.

- Vi har været helt oppe på 30-40 procent af vores omsætning, der er gået tabt på piratkopiering. Med de nye spilkonsoller er piratkopiering sværere, men det er stadig et stort problem. Vi arbejder meget stærkt internt med lægge koder ind på spillene og gøre det så svært som muligt at kopiere, siger han.

På Microsofts Xbox, der bliver lanceret i Danmark i morgen, udkommer spillene på et specielt DVD-9-format, som skulle gøre det sværere at lave kopier.

Op til lanceringen af Microsofts Xbox i morgen torsdag sætter Computerworld Online fokus på spilkonsol-industrien. Læs i morgen om spillenes betydning for de enkelte konsollers succes og få Computerworld Onlines vurdering af den Xbox med spil, som vi har haft på prøve i en uges tid.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere