It-branchens bønner er blevet hørt, mener Klaus Kvorning Hansen, der er direktør i PenSam og formand for interesseorganisationen Dansk IT. Nu bliver det nemlig mere attraktivt for unge mennesker på landets gymnasier, at gøre it-undervisning til en del af deres ungdomsuddannelse.
Det er i hvert fald det, der er baggrunden for, at Undervisningsministeriet har valgt at oprette et nyt gymnasiefag, der kommer til at erstatte det gamle 'datalogi'.
"Hos Dansk IT synes vi det er en rigtig god idé. Det er bestemt et skridt i den rigtige retning," siger en meget tilfreds Klaus Kvorning Hansen.
Faget kommer til at hedde 'informationsteknologi, og kernestoffet skal repræsentere essentielle it-faglige emner som programmering, programarkitektur og designprincipper, men faget vil i lige så høj grad berøre spørgsmålet om, hvordan it-systemer påvirker menneskelige aktiviteter.
God start, men skal bakkes op
Klaus Kvorning Hansen glæder sig over, at it-undervisning i gymnasiet med det nye fag bliver lidt mere tidssvarende. Desuden hæfter han sig ved, at det bliver muligt at tage faget på b-niveau, og at det på den måde bliver en del af den gruppe fag, som man skal have mindst to af.
"Nu er starten skudt i gang, men det er vigtigt at holde for øje, at det så også bliver bakket op," siger han.
Det nye gymnasiefag vil i første omgang blive udbudt over en treårig forsøgsperiode, og Klaus Kvorning Hansen mener, at såfremt forsøget nogen sinde skal blive mere end bare et forsøg, så kræver det lige en ekstra indsats at få gjort faget populært.
For det første er det nødvendigt, at faget bliver markedsført ordentligt, mener han.
"Det er vigtigt, at det bliver fremstillet som en reel mulighed, med nogle spændende fremtidsperspektiver, for bare faget i sig selv, kan ikke fjerne det nørdede image it-fagene traditionelt har lidt under," siger han.
Han forklarer, at det er vigtigt, at de unge bliver gjort opmærksom på, at fremtidsaspekterne i at beskæftige sig med it er langt bredere, end blot den rent teknologiske vinkel på faget.
Derudover mener han, at det er mindst lige så vigtigt, at det nye it-fag markedsføres over for skolerne og lærerne.
"Det skal være attraktivt for skolerne at kunne tilbyde faget. Desuden skal der være mulighed for, at lærerne om nødvendigt kan få den rette efteruddannelse, så der også er nogen, der kan undervise i faget," siger Klaus Kvorning Hansen og tilføjer, at Dansk IT meget gerne vil hjælpe til med at få markedsført det nye fag.
Har lyttet til branchen
En af de ting, som Klaus Kvorning Hansen hæfter sig særligt ved i beskrivelsen af det nye fag, er, at det lader til, at Undervisningsministeriet rent faktisk har lyttet til den danske it-branche.
Han mener, at indholdet alt i alt ser rigtig fornuftigt ud.
"Ikke mindst fordi jeg mener at kunne genkende nogle definitioner på it-kompetencer, som Dansk IT selv har været med til at fastlægge i en rapport om det digitale skabersamfund for godt et år siden," fortæller han.
Blandt andet synes han, at det er godt, at faget satser på de brede skaberkompetencer inden for it.
[b]Men er det ambitiøst nok?[/]
Et af de områder, som faget ikke lover noget om, det er styrkelsen af de mere generelle brugerkompetencer. Her håber Klaus Kvorning Hansen på, at der generelt kommer mere fokus på at løfte de unges it-kompetencer i andre sammenhænge.
"Eksempelvis kunne man prøve at vinkle nogle af de andre fag, så de har et lidt tungere element af brugerkompetencer," foreslår han.
Desuden efterlyser it-formanden, at tempoet bliver skruet lidt i vejret.
"Hos Dansk IT så vi da meget gerne, at man droppede forsøgsperioden, og bare indførte faget. For os at se er it i gymnasiet ikke noget, der nødvendigvis skal være drevet af interessen for valgfag. I den ideelle verden er det her noget, der er drevet af samfundsmæssige hensyn. Nemlig at vi skal have nogle flere ind på it-uddannelserne," siger han.
Der er altså ingen tid at spilde, og derfor mener Klaus Kvorning Hansen, at det nye fag alt i alt er en god start.
"Det er rigtigt godt det her. Lad os få mere af det samme," siger han.
Læs også:
Datalogi-professor: Nyt it-fag er uambitiøst
Charmeoffensiv skal give unge it-blod på tanden