Computerworld News Service: Adobe Systems har afsløret en digital fremvisningsteknologi, der efter sigende kan skabe strålende digitale versioner af blade og magasiner. Teknologien er udviklet i samarbejde med Condé Nasts WIRED magazine, som for nyligt debuterede i en digital udgave til Apples iPad.
"Adobes samarbejde med WIRED har resulteret i et format til digitale magasiner, som kan skabe en gennemgribende oplevelse og give publikationens unikke indhold udseende, fornemmelse og annoncering til at stikke ud i den digitale virkelighed," siger David Burkett, der er vice president og general manager for Creative Solutions ved Adobe.
Adobes digitale fremvisningsteknologi giver brugerne mulighed for at opleve video, slide-shows, 360-graders billeder og for at dreje indhold både vertikalt og horisontalt. Ifølge Adobe vil læserne få mulighed for at opleve design-kvalitet, der vil være på højde med det trykte magasin, blandet med digitale mediers dynamiske, interaktive funktioner.
"Vi stræber mod snarest muligt at gøre vores digitale fremvisningsværktøj tilgængelig for alle udgivere, og vi planlægger at levere versioner, der kan fungere på tværs af forskellige hardware-platforme. Man kan faktisk sige, at hvis man allerede arbejder i InDesign CS5, så er der ikke lang vej til en smuk digital udgave af ens publikation," tilføjer David Burkett.
Flash-striden med Apple
Den nye teknologi er gode nyheder for dem, der troede, at teknologi og software fra Adobe aldrig ville blive en del af Apples iPad, iPhone eller iPod Touch.
Trods det lange og frugtbare samarbejde med Adobe skrev Apples administrerende direktør Steve Jobs for nyligt et langt åbent brev, hvori han forklarer, hvorfor Flash ikke passer til mobile enheder. Han fremhæver desuden succesen for de 200.000 applikationer, der ikke kører på Flash, og taler om potentialet ved det nye HTML5.
Condé Nast tror imidlertid, at Adobes teknologi vil få annoncørerne til at favne nye interaktive funktioner i leveringen af high-impact brand-kampagner, der potentielt kan nå læserne på helt nye måder.
"Samarbejdet med Adobe har det gjort det muligt for os at gentænke og genopbygge den trykte udgave som en fantastisk digital magasin-oplevelse på iPad," siger Thomas J. Wallace, der er editorial director ved Condé Nast.
"WIREDs visionære brug af teknologier fra Adobe udvider dette nye medies potentiale for alle Condé Nasts magasiner. Vores arbejde med Adobe er først lige begyndt. Vi regner med at bruge teknologien til at levere flere magasiner i løbet af de kommende måneder."
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen