Artikel top billede

Foto: John W. McDonoughGratis pr-foto fra sonyericsson.com. (Foto: John W. McDonough)

Er flatrate på mobildata snart historie?

Et mobilabonnement til en fastsat pris kan være på vej i historiebøgerne, mener svenske TeliaSonera. Selskabet ønsker, at kunderne betaler for den datatrafik, som de reelt bruger.

Når du i fremtiden henter mange og meget store filer med din mobiltelefon, kan det blive en meget dyr fornøjelse, hvis det står til et af Skandinaviens største teleselskaber, TeliaSonera.

For chef for forretningsområdet for mobiltjenester hos TeliaSonera, Håkan Dahlström, fortæller ifølge Computerworlds svenske søsterblad, ComputerSweden, at selskabet snart vil skrotte flatrate-abonnementerne på mobildata og i stedet for indføre differentierede priser ud fra kundernes reelle forbrug.

"Efterspørgselen efter båndbredde er ubegrænset, men kvalitet koster penge - for kunderne. Flatrate, gratis datatrafik til en fasttømret pris, holder ikke. Begrænsninger på volume og hastighed er noget kunderne må leve med, for fremover vil prissætningen blive differentieret endnu mere," siger Håkan Dahlström, mens han taler på Open Mobile Summit-konferencen i London.

Basispakke med ekstrapriser

Han forklarer, at prissætningen i fremtiden i stedet vil blive fastsat ud fra en basispakke med begrænset download-mængde og hastighed. Hvis kunderne vil have adgang til ekstratjenester som eksempelvis ubegrænset e-mail, så må de til lommerne.

Også selvom mobile data er en større cash cow for TeliaSonera end eksempelvis SMS og MMS-tjenester.

"Vi skal have modet til at opkræve kunderne for, hvad de bruger, " lyder det fra Håkan Dahlstrøm ifølge ComputerSweden.

Differentierede priser er velkomne i Danmark

I Danmark har det endnu ikke været muligt at få kommentarer fra de fire store teleselskaber, TDC, Telia, Telenor og 3, der sender de største mængder mobildata ud fra masterne.

Men direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark ser ikke noget fordækt i, hvis et eller flere teleselskaber i Danmark begynder at kigge på differentierede prissætninger i takt med, at brugen af mobildata er eksploderet med flere hundrede procent inden for de seneste par år.

"Enhver prissætning, der er oplyst til kunden på forhånd, er jo legal. Så er det op til det enkelte teleselskab at finde en prissætning, der er forståelig for kunden. Man ser jo differentierede priser på andre områder, og der kan både leverandør og kunder godt finde ud af det," siger Ib Tolstrup.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Bliv klogere på de digitale transformationer hos Danmarks største virksomheder

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere