Når du i fremtiden henter mange og meget store filer med din mobiltelefon, kan det blive en meget dyr fornøjelse, hvis det står til et af Skandinaviens største teleselskaber, TeliaSonera.
For chef for forretningsområdet for mobiltjenester hos TeliaSonera, Håkan Dahlström, fortæller ifølge Computerworlds svenske søsterblad, ComputerSweden, at selskabet snart vil skrotte flatrate-abonnementerne på mobildata og i stedet for indføre differentierede priser ud fra kundernes reelle forbrug.
"Efterspørgselen efter båndbredde er ubegrænset, men kvalitet koster penge - for kunderne. Flatrate, gratis datatrafik til en fasttømret pris, holder ikke. Begrænsninger på volume og hastighed er noget kunderne må leve med, for fremover vil prissætningen blive differentieret endnu mere," siger Håkan Dahlström, mens han taler på Open Mobile Summit-konferencen i London.
Basispakke med ekstrapriser
Han forklarer, at prissætningen i fremtiden i stedet vil blive fastsat ud fra en basispakke med begrænset download-mængde og hastighed. Hvis kunderne vil have adgang til ekstratjenester som eksempelvis ubegrænset e-mail, så må de til lommerne.
Også selvom mobile data er en større cash cow for TeliaSonera end eksempelvis SMS og MMS-tjenester.
"Vi skal have modet til at opkræve kunderne for, hvad de bruger, " lyder det fra Håkan Dahlstrøm ifølge ComputerSweden.
Differentierede priser er velkomne i Danmark
I Danmark har det endnu ikke været muligt at få kommentarer fra de fire store teleselskaber, TDC, Telia, Telenor og 3, der sender de største mængder mobildata ud fra masterne.
Men direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark ser ikke noget fordækt i, hvis et eller flere teleselskaber i Danmark begynder at kigge på differentierede prissætninger i takt med, at brugen af mobildata er eksploderet med flere hundrede procent inden for de seneste par år.
"Enhver prissætning, der er oplyst til kunden på forhånd, er jo legal. Så er det op til det enkelte teleselskab at finde en prissætning, der er forståelig for kunden. Man ser jo differentierede priser på andre områder, og der kan både leverandør og kunder godt finde ud af det," siger Ib Tolstrup.