"Jeg er ikke kommet til Danmark for at læne mig tilbage i stolen."
Det er beskeden fra Telenors nye topchef i Danmark, Jon Erik Haug. Han kommer til landet fra rollen som markedsdirektør for Telenor på det svenske marked.
"Det virkede som en vældig spændende udfordring at være leder for hele Telenors forretning i Danmark og dermed få lederansvaret for hele selskabet," fortæller Jon Erik Haug.
Han tiltrådte som ny topchef for den danske forretning i midten af denne måned, hvor han tog over efter Henrik Clausen, der har søgt nye udfordringer i Malaysia hos det Telenor-ejede DiGi.
Jon Erik Haug overtager en organisation, som sidste år blev endeligt samlet, da Sonofon og Cybercity skiftede navn til Telenor.
"Danmark er kendt som et hårdt og krævende marked, og det er klart, at det også tænder mig. Og så har organisationen de sidste fem år været igennem en proces, som i dag gør, at Telenor står stærkt og har integreret alle opkøbene, og nu står vi med ét brand og én organisation," fortæller topchefen med norsk pas.
Skal i offensiven
Målt på omsætning er Telenor det næststørste teleselskab i Danmark, og virksomheden har såvel en fastnet- som mobilforretning, hvoraf sidstnævnte udgør klart den største post i forretningen. Inden for begge forretningsområder er den største konkurrent den samme: TDC.
"Mulighederne og vækstpotentialet ligger inden for mobil, og mobilnettene bliver jo i stand til at bære mere og mere trafik. Det gør, at mulighederne for vækst ligger inden for mobilområdet, og der er det klart, at vi er i en position, hvor vi har mindre at forsvare end TDC. Så derfor skal vi være en angriber i Danmark," siger Jon Erik Haug.
Telenor har i flere omgange været nævnt som en mulig køber af kabelselskabet Stofa, der i dag er ejet af Telia, og her kunne den norskejede koncern øge sin fastnetbase i Danmark, ligesom tv-forretningen kunne få fornyet liv. Han afviser dog at udtale sig om et Stofa-køb.
"Det kan jeg ikke kommentere," lyder det fra Jon Erik Haug.
Telenor omsatte sidste år for 6,7 milliarder kroner i Danmark, og mobilforretningen tegnede sig for 5,3 milliarder kroner.
Tilpasser strategien til situationen
I og med Jon Erik Haug kun har været administrerende direktør for den danske forretning i ganske kort tid, så finder han det for tidligt at fortælle mere deltaljeret om den strategi, han ønsker at lægge for Telenor i Danmark.
"For mig handler det om at forstå de personer og udfordringer, der er i Danmark, og så må jeg derudfra bestemme, hvad jeg skal gøre. Jeg tror meget på, at ledelse skal være situationstilpasset, og derfor må jeg forstå situationen godt, før jeg bestemmer, hvad jeg skal gøre," fortæller han.
Jon Erik Haug, der i dag er 47 år, er uddannet civiløkonom ved Handelshøjskolen i Oslo, og han har erfaring fra både det norske og svenske marked. Det er de erfaringer, som han nu skal trække på som øverste mand i Telenors danske forretning.
"Jeg er vældig optaget af, at vi er et selskab, som tager kunden alvorligt. Det skal være nemt at være kunde hos os. Det var min forgænger også, så den tradition vil jeg føre videre," siger han og tilføjer:
"For et teleselskab er det meget vigtigt at være populær hos kunden, og det betyder, at vi skal have gode produkter, flinke og engagerede medarbejdere og så skal de tage kunderne alvorligt. Det er kunderne som i den sidste ende betaler vores løn, og det skal reflekteres i vores prioriteringer og handlinger hver eneste dag."
Telenor meddelte 7. april, at Jon Erik Haug skulle overtage rollen som administrerende direktør i Danmark efter Henrik Clausen.