En offensiv opkøbsstrategi er med til at drive Ateas omsætning frem.
It-leverandøren har netop offentliggjort sit regnskab for første kvartal af 2010, og det viser en væsentlig omsætningsfremgang.
Sammenlignet med samme periode sidste år er omsætningen steget med 12,5 procent til cirka 1,34 milliarder kroner.
En stor del af fremgangen stammer fra Ateas efterårsopkøb af videokonference-leverandøren Calamus.
Køber forretninger, der lider
Ifølge Ateas administrerende direktør, Peter Trans, bidrager Calamus-købet med cirka fem procent af omsætningen.
Opkøbet er et led i en opkøbsstrategi, som Atea har ført gennem de seneste finanskrise-år.
"Vi har haft mod til at investere, selvom det har været hårde tider. De seneste år har været en oplagt mulighed for at købe op, fordi mange virksomheder virkeligt har måtte lide under krisen. Jeg sad for nylig og talte mig frem til 20 forhandlere, der er lukket i den seneste tid," siger han.
Udover Calamus har Atea i 2009 også overtaget hosting-delen af det konkursramte Mondo og har desuden købt software-virksomheden Aprismo og overvågningsvirksomheden AC Sikring.
Tidligere har Atea købt Dmsave, der laver remote back-up-løsninger, og for få år siden overtog Atea (dengang under navnet Topnordic) TDC's salg af medarbejderbredbånd og mobiltelefoner til erhvervskunder.
Fremgang på storage-område
Men Ateas omsætningsfremgang stammer, ifølge Peter Trans, ikke blot fra opkøb.
"Vi har set en stor fremgang på server- og storage-området. Det er et område, hvor vi har oplevet et markant dyk de seneste år, men kunder, der har trukket deres investeringer, kan efterhånden ikke trække dem længere," siger Peter Trans.
Han vurderer, at omsætningen på storage-området i dag er tilbage på 2007-niveau.
Peter Trans fremhæver desuden Ateas koncept 'Det frie valg', hvor virksomheden satser på at levere medarbejder-it til kundernes medarbejdere. Virksomhederne får ingen ekstra udgifter af ordningen, og medarbejderne kan opgradere deres gamle udstyr og afregne før skat.
Det har Peter Trans tidligere fortalt til Computerworld, og han forklarer, at forretningskonceptet bidrager med til en væsentlig del af omsætningsstigningen i årets første kvartal.
Stigende overskud
Bundlinjen viser et stigende overskud sammenlignet med første kvartal 2009. Overskuddet er steget fra 36,2 millioner til 48,2 millioner. En stor del af forklaringen er, at Atea gennem de seneste år har foretaget voldsomme omkostningsbeskæringer.
"Vi har ikke foretaget fyringer, men vi har skåret på stort set alt andet. Lige fra rejser til frugtordninger," siger han.
Han forklarer, at Atea har undgået fyringer ved at flytte medarbejdere fra kriseramte dele af forretningen til dele af forretningen, hvor der har været behov for arbejdskraft.
Peter Trans oplyser, at der sidste år var cirka 60 Atea-medarbejdere, der skiftede job internt i koncernen.