I går kunne eleverne i den danske folkeskole igen kigge på et tomt skærmbillede - i hvert tilfælde de elever, der var i gang med at svede over de nationale test.
Cowi, der leverer løsningen til skolerne, måtte nemlig igen se sig overmandet af tekniske problemer i form af servere, der ikke kunne leverer varen.
Belært af de mange problemer, der tidligere har været med løsningen, giver Cowi da heller ingen garantier for, at den fungerer i fremtiden.
"Jeg tror desværre, at det er noget, som eleverne kommer til at leve med fremadrettet, at der kan ske nogle ting, som kan ske for alle andre webbaserede applikationer," siger direktøren for COWI's forretningsenhed Økonomi, management og planlægning, Knud Erik Christensen, til politiken.dk.
Martin Isenbecker, der er direktør i Skolestyrelsen og dermed ansvarlig for gennemførsel af testen, fortæller, at 3.000 elever blev berørt, da serveren hos COWI gik i sort.
Synderegistret vokser
Det er langt fra første gang, testsystemet har været i gulvet. Det er ikke mere end en måned siden at 30.000 elever blev forhindret i at gennemføre deres obligatoriske prøver.
I sommer erkendte systemleverandøren Cowi, at det var muligt at snyde med besvarelserne i folkeskolens digitale afgangsprøver.
Sidste sommer floppede den digitale generalprøve, og for to år siden ramlede det hele sammen for hundredvis af elever, der sad midt i eksamen.
Cowi, der står i spidsen for test-systemet, som også VIA, @ventures og CSC har været med til at udvikle, blev i maj 2009 opkrævet en bod på 15.000 kroner om dagen, fordi systemet ikke fungerede i overensstemmelse med kontrakten med Skolestyrelsen.
Det har foreløbig kostet over 100 millioner kroner at udvikle de nationale test.