Computerworld News Service: Apple oplyser at have solgt flere enheder af virksomhedens iPads i lørdags, end der blev solgt de første to dage af den første generation af iPhone, da den kom i handlen i 2007.
Apple tæller sig frem til 300.000 enheder ved at inkludere leverancer af forudbestilte iPads, salg i Apples butikker og leverancer til virksomhedens partnere. Best Buy var den eneste anden detailforhandler, der i lørdags kunne tilbyde iPads.
I 2007 rapporterede Apple om at have solgt 270.000 iPhones i de første to dage, efter den nye smartphone kom i handlen. Apple tog dengang ikke mod forudbestillinger af iPhone før lanceringen 29. juni 2007. I stedet stod tusinder af forbrugere i kø uden for virksomhedens detailbutikker - nogle i dagevis - for at få fingre i den nye smartphone.
"Det gik, cirka som jeg forventede med iPad'en," siger Ezra Gottheil, der er analytiker hos Technology Business Research, idet han sammenligner de 300.000 iPads, der blev solgt i lørdags, med lanceringen af den første iPhone for tre år siden.
Brian Marshall fra BroadPoint AmTech vurderede forud for lanceringen, at Apple ville sælge godt en halv million iPads i den første weekend. Før Apples offentliggørelse af de første salgstal udsendte Marshall en rapport til sine klienter, der vurderede det samlede salg af iPads i lørdags og søndags til 525.000 enheder.
Den vurdering står han stadig ved. "Jeg er stadig tryg ved den vurdering," siger han og forklarer, at han tidligere regnede med, at Apple ville sælge to tredjedele af de 525.000 enheder lørdag og den sidste tredjedel søndag. Han beregnede et lavere salg søndag, fordi visse butikker fra både Apple og Best Buy var lukket søndag på grund af påsken.
Således ligger hans vurdering for lørdagens salg - 346.000 enheder - omtrent 15 procent over Apples eget salgstal. Beregnet ud fra den samme formel med to tredjedele solgt lørdag og en tredjedel solgt søndag har Apple i den første weekend sammenlagt solgt cirka 450.000 iPads.
"Lanceringen gik med andre fantastisk," siger Marshall.
Masser af iPads på lager
Investeringsbloggeren Daniel Tello brugte op til lørdagens lancering iPad-ordretal offentliggjort af frivillige hos Investor Villages forum, AAPL Sanity, i sin vurdering af forsalget. Tellos sidste prognose fra 26. marts lød på, at Apple havde taget imod 240.000 forudbestillinger, hvilket dog hverken inkluderede reservationer i de fysiske butikker eller engros-ordrer fra virksomheder, skoler og andre organisationer.
Apple solgte ifølge Marshall flere iPads fra sine detailbutikker og gennem Best Buy i løbet af weekenden end de tre ugers forudbestillinger, som til de fleste kunder blev leveret lørdag.
Men til forskel fra ved lanceringen af den første generation af iPhone har lanceringen af iPad'en ikke udtømt Apples lagerbeholdning af det nye produkt.
"At dømme ud fra vores stikprøver havde kun et par butikker fuldstændigt udsolgt eller et stærkt begrænset antal tilbage af 16 og 32 gigabyte-modellerne, mens der stadig var rigeligt tilbage af 64 gigabyte-modellen," skriver Marshall.
"Det ser generelt ud til, at lagerbeholdningen ikke har været problem i løbet af weekenden."
Marshalls prognose antager, at Apple vil sælge omkring fire millioner iPads i år. Han påpeger dog, som han også har gjort tidligere, at dette er en forsigtig vurdering. "Jeg tror egentlig, at det vil blive tættere på syv millioner," siger han.
"Som jeg ser det, får iPad'en langt større betydning end den første generation iPhone," konkluderer Marshall i et telefoninterview.
"Den vil udgøre et springbræt, der vil føre Apple ind i dagligstuen, og bliver nøglen til virksomhedens plan om i sidste ende at integrere hjemmekontoret med dagligstuen."
Apples onlinebutik angiver stadig 12. april som dato for lanceringen af den model af iPad, der kun har WiFi, mens den model, der også har 3G, vil blive lanceret senere på måneden.
Oversat af Thomas Bøndergaard