Finansminister Claus Hjort Frederiksen har udarbejdet et katalog over, hvordan kommunerne kan spare 10 milliarder kroner årligt.
Et af punkterne er digitalisering af dokumenter, hvor besparingspotentialet er sat til at være op mod 1,1 milliard kroner.
Mathilde Illum Aastrøm, der er konsulent i Center for Borgerbetjening og IT-politik i Kommunernes Landsforening, undrer sig dog over, hvordan Finansministeriet er nået til det resultat.
"Vi kan ikke se, hvordan de kommer frem til det tal. Vi er enige i, at der er stort besparingspotentiale, men kan slet ikke se, hvordan man skulle opnå besparelser i den størrelsesorden," siger hun til Computerworld.
Tallet vækker speciel undren, fordi KL netop er blevet færdig med en endnu ikke offentliggjort businesscase for digitalisering af dokumenter. En businesscase, som kommer med en noget anderledes konklusion - og som endda er udarbejdet i samarbejde med Finansministeriet.
Besparelse om seks år
"I den businescase, vi har lavet i samarbejde, er konklusionen, at besparingspotentialet er på mellem 300-500 millioner kroner alt efter, hvor mange borgere, vi kan få med i ordningen," forklarer Mathilde Illum Aastrøm.
Den besparelse vil ifølge businesscasen først kunne opnås i 2016 og med den forudsætning, at systemet er fuldt implementeret.
"Det kan selvfølgelig være, at Finansministeriet har noget ekstra med i deres beregninger, end der er businesscasen, men vi kan ikke gennemskue, hvor det skulle stamme fra," siger Mathilde Illum Aastrøm.
Der har endnu ikke været muligt at få at vide, hvordan Finansministeriet er kommet frem til besparelsen på 1,1 milliard kroner.