Flere mobilkunder kom ind i stalden hos Telenor i 2009, men alligevel faldt virksomhedens omsætning. Dog kun svagt.
Det skete på trods af, at administrerende direktør Henrik Clausen i april 2009 håbede, at omsætningen ville være uændret i forhold til året forinden.
"Omsætningen forsvinder primært, fordi vi har sagt farvel til flere PSTN-kunder (fastnettelefoni, red.), end vi havde regnet med. Der ligger reelt set et fald på 20 procent i PSTN-forretningen," forklarer Henrik Clausen.
Direktøren kan dog leve med, at der sker et fald af kunder med fastnettelefoni.
"Det er selvfølgelig altid ærgerligt at sige farvel til omsætningen, men det er jo ikke vores business at drive PSTN-forretning, når det er et gensalgsprodukt fra TDC," siger Henrik Clausen.
Han ser det som logisk, at afgangen af kunder med fastnettelefon går forholdsvis hurtigt, fordi Telenor ikke forsøger at erobre nye kunder med dette produkt.
Desuden har lavere ADSL-priser påvirket omsætningen negativt, fremdrager Henrik Clausen. Samlet set falder Telenors danske omsætning i 2009 med cirka tre procent til 6,7 milliarder kroner.
Glæder sig over flere mobilkunder
Telenor, der fik sit navn i sommers, formåede at erobre flere mobilkunder i løbet af 2009.
Selskabet kører for tiden en kampagne, der skal få selskabets bredbånds-kunder til også at få mobilt bredbånd. Derfor kan bredbåndskunderne på fastnet i seks måneder få et mobilt bredbåndsabonnement til nul kroner.
"Vi har en forventning om, at de her kunder ønsker at have begge produkter i butikken, når deres abonnement ophører, fordi de så har opdaget, hvor godt mobilt og fast bredbånd supplerer hinanden," fortæller Henrik Clausen.
Han afviser, at det er en dyr måde at erobre nye mobilt bredbånd-kunder på.
"Alternativet var, at vi skulle finde på en anden form for promotion for at få dem, og her vælger vi så at give dem en ydelse, som har en eller anden produktionsomkostning over seks måneder. Men det er jo ikke med tanken om, at de her kunder skal være gratis for evigt," forklarer Henrik Clausen.
Godt rustet til 2010
Henrik Clausen er overordnet tilfreds med resultatet for 2009, hvor Telenor formåede at forbedre indtjeningen. Det er blandt andet sket ved en øget fokus på omkostningerne, og det resulterede også i en større fyringsrunde i august sidste år.
"Vi forventer, at vores indtjening bliver yderligere forbedret. Vi kan også se, at fjerde kvartal var bedre end tredje kvartal, som igen var bedre end andet kvartal. Det viser, at vi har fået effektiviseret, og vi har fået skabt en enhedsorganisation. Det at have ét brand og én organisation er en mere effektiv måde at ramme markedet på," fortæller Henrik Clausen.
Salget vil også stige, forventer Henrik Clausen.
"Næste år skal være et år, hvor vi ser en smule vækst. Det var også det, som TDC var ude at kommunikere på den positive side, og vi har da heller ikke tænkt os, at vi skal tabe omsætning," siger Telenor-direktøren.
Han sætter sin lid til, at mobilforretningen - specielt drevet af mobilt bredbånd - vil sikre Telenor en positiv vækst i 2010. For at understøtte målet er Nokia Siemens Networks i gang med at opgradere Telenors netværk, så det bliver klar til LTE-teknologien, der understøtter højere hastighed og kapacitet i det mobile bredbåndsnet.
"Det, der bliver ekstremt afgørende for os, er at lykkes med det projekt, som vi kalder for Fremtidens Netværk, hvor vi er ved at udskifte vores 3G-netværk ud og gøre klar til fjerde generation hen over sommeren. Det er der, at kernen ligger i vores forretning," siger Henrik Clausen.
Telenor havde ved udgangen af 2009 lidt over to millioner mobilkunder, mens der var 530.000 kunder i fastnetforretningen.