It-branchen er blevet moden. Det var et af hovedbudskaberne på analysefirmaet IDC's årlige Directions konference tidligere på ugen, hvor firmaets analytikere fremlagde deres bud på, hvordan it- og teleindustrien kommer til at udvikle sig de kommende år.
"2010 vil markere begyndelsen for et opsving i den globale økonomi. Men vigtigst af alt vil 2010 byde på store transformationer i it-branchen," siger Stephen Minton, der er vicedirektør i IDC Global Research.
Stephen Minton fortæller, at den forventede opgangstid vil have stor betydning for det globale it-marked. Mange teknologier og forretningsmodeller, som vi nu ser blive mere udbredt, eksisterede allerede inden krisen.
Det gælder blandt andet cloud computing og BI. Men krisen har betydet, at folk for alvor har fået øjnene for de fordele, der ligger i de to forretningsmodeller.
Det, der ligger foran os nu, er, at blive bedre til at udnytte teknologien til at skabe værdi for brugerne.
"At finde opskriften på at skabe værdi ved hjælp af it, det er det, der kommer til at drive væksten det næste årti. Og det kan meget vel blive den sidste store vækstbølge, it-branchen kommer til at opleve," siger Stephen Minton.
Hvad er en moden industri?
Og selvom opsvinget kommer, så vil det ikke være lige så markant som tidligere. Det skyldes ifølge administrerende direktør i IDC Nordic, Per Andersen, at it-branchen efterhånden er blevet så moden, at branchen i højere grad følger de generelle konjunkturer.
Per Andersen definerer en moden industri, som en industri med en relativ lav vækst og høj konkurrence. Og i en moden industri er det i høj grad kunderne, der sætter dagsordenen.
"Magtfordelingen rykker sig fra leverandørerne og over på kunderne. Forretning vil foregå mere på kundernes vilkår, frem for at det er leverandørerne, der går ud i markedet for at sælge et eller andet nyt produkt," siger Per Andersen.
Alt i alt stiller det nogle nye udfordringer for leverandørerne.
En af de udfordringer er, at kunne hjælpe kunden med at skabe værdi af sine investeringer. Desuden vil gode kunderelationer blive et væsentligt konkurrenceparameter i de kommende år.
"Det man i høj grad kommer til at konkurrere på, det er ikke, hvem der kan levere den nyeste teknologi, men i høj grad den måde man servicerer kunderne på. De virksomheder som er i stand til at arbejde procesorienteret med kunderne, er de virksomheder, der kommer til at klare sig godt," siger Per Andersen.
Erhvervsledere driver udviklingen
Den sidste store vækstbølge, som Stephen Minton forudser, kommer i forbindelse med de kommende års økonomiske opsving, vil altså ikke som tidligere blive drevet af nye teknologier.
Der kommer næppe en ny teknologi, der vil ændre verden på samme måde som internettet gjorde sidst i 90'erne og i starten af 00'erne. Nu handler det om at få mest ud af den teknologi, der allerede findes.
Og det skulle der være gode muligheder for. I de seneste år er der nemlig sket en ændring i den måde hvorpå topledelsen i virksomheder ser it.
Hvor it tidligere var noget, der skulle kontrolleres og blev opfattet som noget besværligt, der udgjorde en sikkerhedsrisiko, så har topledere i dag en langt større appetit efter it-løsinger, der kan underbygge forretningen.
"Det vi ser nu, det er, at virksomhedsledelsen i højere grad ønsker at forstå de muligheder, it giver for at skabe værdi i virksomheden. Det betyder, som noget helt nyt, at udviklingen i stadig højere grad drives af, at erhvervslederne forstår potentialet i it," siger Stephen Minton.
Her er vækstpotentialet
Ifølge IDC's krystalkugle er der da også masser af vækstpotentiale gemt i it-branchen. Særligt på applikationssiden er der gode muligheder for vækst.
Især BI og anden software til forretningsanalyse, vil der være en øget efterspørgsel på, efterhånden som virksomhedernes datamængder vokser.
"Salg af analyseværktøjer er især drevet af, at topledelsen under krisen har fundet ud af, at de godt kan bruge noget bedre beslutningsstøtte," fortæller Brian Troelsen, der er senior analytiker hos IDC Nordic.
Også markedet for applikationer inden for kommunikation forventes at vokse. Særligt unified communications og mobile løsninger har stort vækstpotentiale.
"Hvis man vil hive flere penge ud af kommunikationsmarkedet, så handler det om at levere mere end bare en platform," siger Anders Elbak, chefanalytiker hos IDC Nordic.
Blandt andet nævner han Software as a service og hostede løsninger inden for unified communications som en god salgskanal for kommunikationsløsninger.