Artikel top billede

Foto: Torben Klint.

Telia meldt til politiet på grund af iPhone-reklame

En reklamekampagne for iPhone havde forkerte og mangelfulde oplysninger, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Teleselskaber skal i reklamer for mobiltelefoner oplyse den samlede minimumspris, som forbrugeren skal betale for at blive kunde hos et selskab.

Sker det ikke, er det et brud på markedsføringsloven.

Og det var netop sagen i en iPhone-reklame fra Telia, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse i dag.

"Telia gav forkerte og mangelfulde oplysninger om den samlede pris på en iPhone i en række annoncer i foråret 2009. Forbrugerombudsmanden har derfor valgt at politianmelde selskabet," skriver Forbrugerombudsmanden.

Det drejer sig om en kampagne, som Telia kørte i en række aviser i april sidste år. Og hos Telia erkender juridisk direktør Jens Ottosen-Støtt, at der blev begået en fejl.

"Vi lavede en fejl i foråret 2009, og vi opdagede, at der simpelthen var manglende kontrol fra vores side. Vi opdagede det og fik rettet det, men skaden var jo sket. Så vi er ikke uenige i Forbrugerombudsmandens vurdering af, at det var forkert," siger Jens Ottosen-Støtt til Computerworld.

Brud på to paragraffer

I Danmark kan teleselskaber i dag kun binde kunder til et abonnement i seks måneder.

Hvis kunderne dog vælger at købe telefonen på afbetaling hos teleselskabet ved siden af, så er der reelt set et længere forhold mellem kunde og teleselskab.

I de pågældende annoncer skulle forbrugeren netop købe telefonen via en afbetalingsordning hos teleselskabet.

Det var dette forhold, som prisen i annoncen ikke havde taget med, mener Forbrugerombudsmanden.

"I annoncerne var den samlede mindsteudgift forbundet med at købe telefonen beregnet forkert, idet der ikke var taget højde for afdragene de sidste seks måneder af aftalens løbetid, hvor forbrugeren ikke var forpligtet til at have abonnement hos Telia, men forsat skulle afdrage på telefonen," skriver Forbrugerombudsmanden, der ser dette som et brud på markedsføringslovens §3.

Desuden anfører Forbrugerombudsmanden, at selskabet ikke oplyser en kontantpris for telefonen.

"Når der annonceres med køb af mobiltelefoner på kredit, skal kontantprisen, som telefonen ville kunne købes kontant for, imidlertid altid oplyses," hedder det i meddelelsen.

Ovenstående er ifølge Forbrugerombudsmanden et brud på markedsføringslovens §14. Du kan læse hele meddelelsen fra Forbrugerombudsmanden her.

Sidste år meldte Forbrugerombudsmanden også flere andre teleselskaber til politiet. Det ramte blandt andet otte bredbåndsselskaber, ligesom mobiloperatøren 3 også blev anklaget.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere