Den digitale signatur fylder 10 år.
Computerworld har bedt en række fremtrædende it-folk skrive et kort til fødselaren.
Her følger fødselsdagskortet fra KL's administrerende direktør Peter Gorm Hansen:
Tillykke med fødselsdagen
Danskerne fortjener en signatur, der kan anvendes, når man vil i elektronisk kontakt med det offentlige. Ved at lave en fælles løsning med pengeinstitutterne får vi en løsning, der er sikker og enkel at anvende.
Med den nye version af NemID får alle borgere adgang til en signatur, der kan anvendes i mange sammenhænge. Hensigten er at undgå, at borgeren har mange forskellige signaturer, der skal anvendes i specifikke løsninger.
Det har været en lang proces at nå hertil. Det er ti år siden, lovgivningen bag den digitale signatur blev vedtaget, og seks år siden den første version blev introduceret.
Vi har i det offentlige i den periode lært af bankernes succes med netbank, og vi har lært internt i den offentlige sektor at blive bedre til at samarbejde på det digitale område.
Med fællesoffentlige løsninger som NemLog-in, NemID og Dokumentboks er der lavet løsninger, som er til gavn for brugere såvel som for myndigheder.
Ikke mindst i de hårde tider, der forestår, vil alle lægge vægt på den omkostningseffektivitet, der er forbundet med rigtige digitaliseringsløsninger. Kommunerne er i fuld gang med at udvikle flere digitale løsninger, som borgere og virksomheder kan bruge.
Den store udfordring er fremadrettet at lave gode og relevante løsninger, så brugerne naturligt vælger de offentlige løsninger på nettet, fordi det er hurtigere og simplere end de andre løsninger via fremmøde, brev eller telefon.
Uden at overblik og indbyrdes sammenhæng mellem de mange løsninger tabes. Sammenhængende borgerbetjening er en ledestjerne for fremtidens velfærdspolitik.
En stor udfordring er, at mange af de løsninger, der kan laves i kommunal sammenhæng, er underlagt et meget komplekst sæt af statslige regler.
Derfor må digitalisering og afbureaukratisering gå hånd i hånd. Digitalisering af opgaveløsningerne i forhold til borgerne er en god anledning til at give regelværket et hovedeftersyn. Den erkendelse er heldigvis stigende.
Den nye digitale signaturs introduktion er en god anledning til at minde hinanden om, at arbejdsgange og regelværk skal gennemtænkes på ny og bevidst forenkles.
Det er der brug for, hvis morgendagens borgerbetjening skal leve op til borgernes forventning om let adgang, ukompliceret anvendelse og hurtig borgerbetjening i fremtiden - uanset hvilke forudsætninger, den enkelte borger møder det offentlige med, eller hvor komplekse problemer, borgeren møder frem med.
Det bliver dette årtis måske største samlede udfordring til hele den offentlige sektor. Kommunerne er i fuld gang.
Peter Gorm Hansen
administrerende direktør
KL