Da verden for et års tid siden blev ramt af en økonomisk krise, blev også konsulentbranchen hårdt ramt.
Ifølge analysefirmaet IDC har krisen betydet, at priserne på konsulenter faldt fem procent i første halvår af 2009.
Særligt priserne på ydelser fra konsulenthusene er under pres, men også de store leverandører af it -som IBM og CSC - har været nødt til sænke deres priser. Det fortæller Per-Arne Sandegren, der er senior research analyst hos IDC.
Priserne vil blive i bund
"Særligt har krisen ramt produktionsvirksomheder, der har været nødt til at skære ind til benet. Men også i finanssektoren, har tendensen været, at de større projekter er blevet udsat," siger Per-Arne Sandegren.
Og selvom mange mener at kurven er ved at knække, er der ikke noget, der tyder på, at priserne kommer til at stige igen lige foreløbig.
"Meget tyder på, at prisniveauet vil være det samme, når vi opgør priserne for andet halvår af 2009," siger Per-Arne Sandegren.
Han peger desuden på, at der er en mulighed for, at offentlige investeringer i konsulentydelser vil dale i det kommende år på grund af en nedgang i skatteindtægter. Det vil kunne skabe yderligere pres i konsulentbranchen.
Fokus på business-case
Hos konsulenthuset PA Consulting Group kan partner Helle Hølmer nikke genkendende til, at der igennem det seneste år generelt har været fokus på omkostningerne i de danske virksomheder.
Hun fortæller, at der under krisen er kommet et langt større fokus på, hvad man får ud af sin investering i konsulentydelser.
"Der er blevet strammet meget op på, at man får en ordentlig business-case og får målt, at man får det ud af det, som man har sat sig for. En ressource, som ikke leverer de ønskede resultater, kan være en dyr fornøjelse for virksomheden," siger hun.
Tænk langsigtet
Helle Hølmer erkender, at der selvfølgelig kan være en økonomisk gevinst ved at indgå rammeaftaler, hvis der er nogen, der er villige til at dumpe prisen på baggrund af krisen.
"Men når markedet så går op igen, så er spørgsmålet, om der er varer nok på hylden. For hvis konsulenterne kan levere til højere priser andre steder, så søger de selvfølgelig derhen, hvor priserne er bedst," siger hun.
I stedet mener hun, at virksomheder, der overvejer at bruge konsulentbistand, bør tænke mere langsigtet og holde fokus på den værdi, der kan skabes i virksomheden.
"Tænk mere langsigtet. Det handler ikke bare om at finde den billigste person men i høj grad om at finde ud af, hvad man vil have ud af konsulenten, og om hvordan man kan overføre og bibeholde kompetencerne, efter samarbejdet er overstået," siger Helle Hølmer.