Computerworld News Service: Hidtil har Googles største venner og fjender været de traditionelle medier: Aviser, magasiner og tv-stationer, der skaber Google-søgninger og køber online-annoncer fra Google. Men porteføljen er vokset og omfatter nu over 150 produkter, herunder gratis, hostede versioner af populære software-applikationer.
Googles konkurrence mod teknologifirmaer vil sandsynligvis blive mere intens i 2010. Med Google er teknologivirksomhederne oppe mod internettets mest besøgte website og største pengemaskine.
Virksomheden forventes at lande på en omsætning på ikke mindre end 23 milliarder dollars i 2009.
Med sin store kassebeholdning har Google penge nok til at købe innovative, nystartede firmaer - senest har On2, ReCAPTCHA og AdMoc været på indkøbslisten - og ad den vej fastholde førertrøjen.
Her er så vores bud på de 10 teknologivirksomheder, som vil være Googles største rivaler i 2010 og de områder, hvor konkurrencen bliver hårdest.
1. Amazon
Med et forventet salg på den pæne side af 22 milliarder dollars i år har Amazon finansielle muskler til at tage kampen op med Google inden for e-bøger og cloud computing. Amazons topchef Jeffrey Bezos er om nogen en konkollega til Google. Han var en af firmaets første investorer tilbage i 1998.
E-bøger
Analytikere er enige om, at 2010 bliver året, hvor slaget om e-bøgerne skal stå.
Siden 2002 har Google scannet millioner af udgåede bøger og lagt dem ind i online-søgematerialet.
Googles e-bogs-tiltag tog fart i 2009, da Google gjorde 500.000 digitale bøger gratis tilgængelige for Sony Reader- og Barnes & Noble Nook-kunder.
I oktober bekendtgjorde Google, at den ville åbne en e-bogsforretning under navnet Google Editions, hvor kunder kan købe og læse elektroniske bøger på en hvilken som helst enhed med en browser.
Med e-bogs-tiltaget går Google Amazon i bedene. Amazons e-bogslæser, Kindle, er førende på markedet og er det bedst sælgende produkt på Amazons website, hvor der nu er over 360.000 e-bøger i Kindle-butikken.
I december fortalte Amazon, at virksomheden ville komme med en gratis Kindle-boglæsnings-applikation til BlackBerry-brugere, som skulle komplettere en lignede applikation for pc-brugere.
Cloud computing
Amazons Elastic Computing Cloud (EC2) med udlejning af regnekraft kom I 2006 og er blevet opgraderet flere gange siden, blandt andet er load balancing, autoskalering og overvågnings-services blevet tilføjet.
I december 2009 tilføjede Amazon Symantces sikkerheds- og lagringsfunktioner.
Anvendelsen af EC2 er i stigning blandt erhvervskunder, som synes om muligheden for på en billig måde at kunne håndtere netværkstrafik på, selv om sikkerheden stadig er en udfordring.
Apple og AT&T
2. Apple
I 2009 gik Apple og Google fra at være partnere - med fælles bestyrelsesmedlemmer - til at blive rivaler på mobiltelefon- og online-musikområdet.
Med et salg på 36 milliarder dollars og sin legendariske sans for teknikartisteri er Apple mere end klar til at tage kampen op mod Google på disse områder samt på browsere, hvor Google Chrome og Apple Safari kæmper mod hinanden.
Smartphones
Overskrifterne om en truende krig mellem Google og Apple er centreret om smartphone-markedet.
I juli afviste Apple Google Voice, der giver brugerne mulighed for at dele et enkelt nummer på flere telefoner, som en applikation til iPhone.
I august trådte Googles topchef Eric Schmidt ud af Apples bestyrelse med interessekonflikter som begrundelse.
I oktober fjernede Google og Apple alle overlappende bestyrelsesmedlemmer, midt i en verserende antitrust-undersøgelse. I mellemtiden vinder Googles Android mobile platform - med over en million solgte enheder pr. april sidste år via T-Mobile - terræn.
5. januar blev krigen mellem Apple og Google en realitet, da Google præsenterede sin egen smarthphone Nexus One.
IPhone var i 2009 stadig en af Apples bestsellere med over 20 millioner solgte enheder i de sidste fire kvartaler. Og det er ikke kun den vestlige verden, der synes om iPhone. 100.000 af dem blev solgt i Kina i efteråret.
Online-musik
Det digitale musikmarked spås en stærk vækst i 2010, med Google og Apple i close race.
I oktober lancerede Google en musik-søgetjeneste, hvor man kan få et preview af sangen, når man foretager en musikrelateret søgning.
Googles musik-søgepartnere tæller navne som MySpace og musiktjenesten Lala Media, som Apple købte i december. En anden af Googles musikpartnere er Pandora, der kan tilgås fra Android-baserede mobiltelefoner.
Alle disse musik-tilbud har som mål at detronisere Apples iTunes, der i 2009 blev USA's musikleverandør nummer 1. Selv om salget af den populære iPod er faldet lid, så kunne Apple stadig prale med et salg på over 54 millioner iPods i de sidste fire kvartaler.
3. AT&T
Det amerikanske teleselskab AT&T og Google er rivaler - politisk.
De befinder sig på hver sin side af den amerikanske debat om netværksneutralitet.
Der er også rivaler på smartphone-markedet, hvor AT&T er eneste tjeneste til iPhone i USA indtil juni i år.
Med et salg på over 123 milliarder dollars de sidste fire kvartaler er AT&T Google stærkt overlegen og viger ikke tilbage for at spille med musklerne i sine klager over Google Voice til USA's telestyrelse, FCC.
Smartphones
I kampen mod Google vil AT&T beskytte sine iPhone-relaterede indtægter, der beløber sig til 1.000 dollars pr. iPhone-kunde pr. år, vurderer eksperter.
I de sidste fire kvartaler har AT&T aktiveret 11,5 millioner iPhones. Det giver den amerikanske gigant en pæn indtægt på trådløse data, og derfor ser AT&T selvfølgelig gerne, at eksklusivaftalen med Apple bliver forlænget endnu et år. Samtidig garderer AT&T sig og vil muligvis gå sammen med Google i 2010. Rygter vil vide, at AT&T vil tilbyde sin første Android-telefon fra Dell i år.
I 2009 diskuterede AT&T og Google-lobbyister kraftigt Google Voice. AT&T ønsker, at Google Voice skal pålægges at forbinde dyre opkald via lokale teleforbindelser, sådan som AT&T er forpligtet til, så også folk i tyndt befolkede områder kan komme med, i henhold til reglerne om fair og lige adgang for alle i USA.
Google argumenterer med ikke at være en teleudbyder og ikke vil kunne tilbyde gratis applikationer, hvis man skal overholde samme reguleringer som teleudbyderne, og ikke bør pålægges at skulle skabe forbindelser til dyre porno- og konference-tjenester via de lokale teleudbydere.
På nuværende tidspunkt er Google Voice stadig i beta og ikke tilgængelig på iPhone.
Facebook og Hulu
4. Facebook
Google har - bekymret - iagttaget Facebooks hastige fremmarch. 350 millioner aktive brugere er det blevet til på kun seks år. Selv om den venture-finansierede Facebooks regnskabstal ikke er offentligt tilgængelige, anslår analytikere, at omsætningen i 2009 bliver omkring 500 millioner dollars, hvoraf meget hidrører fra en annonce-aftale med en del-ejer, som også er rival til Google; nemlig Microsoft.
Sociale netværk
Konkurrencen mellem Google og Facebook handler om, hvor brugerne skal hente deres informationer i fremtiden: Via søgning eller via sociale netværk?
Google er så bekymret for, at brugerne vil vende sig mod sociale netværk til at indhente informationer og reklamer, at søgegiganten har indyndet sig hos Facebook-rivalerne MySpace, LinkedIn og Twitter med forskellige applikationer.
Og der har verseret vedvarende rygter om, at Google ville købe Twitter.
Google har også sin egen sociale netværksapplikation ved navn Orkut, som blev opgraderet i december. Den indeholder Google Friend Connect, som er et værktøj, hvor webudgivere kan tilføje socialt netværksindhold til deres sites, i direkte konkurrence med Facebook Connect.
Samtidig har Facebook indyndet sig hos flere af Googles ærkerivaler, blandt andre Microsoft og Yahoo. Tilbage i 2007 blev 1,6 procent af Facebook solgt til Microsoft, i stedet for Google, og Microsofts søgemaskine blev valgt til sitet.
Facebook har også senere tilføjet features som Open Stream API, som giver udviklere mulighed for at eksportere Facebook-data til andre applikationer.
Men Facebook har to store udfordringer at tage hånd om her i 2010: At beskytte brugernes privatliv og holde hackere fra døren.
5. Hulu
Google har ejet YouTube i fire år, men har endnu ikke formået at få overskud på det hurtigtvoksende site. YouTubes nærmeste konkurrent i det segment er Hulu, som har fordel af at have ejere med store lommer (Fox, NBC og Disney).
Videostreaming
Brugen af online-video eksploderede i 2009 og satte rekord i september med over 168 millioner brugere i USA. Spørgsmålet for 2010 er så, om YouTube fortsat vil dominere markedet.
YouTube er bedst kendt for at indeholde vido-klip og brugergenereret indhold. Stedet tiltrak ifølge internet-analysehuset Comscore over 168 millioner brugere i USA i september og 10,3 milliarder videoer.
YouTubes svaghed er imidlertid, at indtjeningen ikke er tilstrækkelig til at dække de massive udgifter til båndbredde. Credit Suisse anslår, at YouTubes tab i 2009 bliver på 470 millioner dollars.
Hulu ligger på en andenplads efter YouTube med 39 millioner seere og 583 millioner sete videoer i september ifølge Comscore-tal.
Men Hulu leverer kun professionelt fremstillet indhold fra ejerne. Selv om det ikke giver overskud, vil Hulu måske begynde at tage sig betalt for indholdet i 2010, og det vil kunne ryste op i markedet.
IBM og Microsoft
6. IBM
Googles rivaliseren med IBM kan tage til i år med nye samarbedjsværktøjer som Google Wave. Og med IBM er Google oppe og slås med de helt tunge drenge.
IBM nåede sidste år en omsætning på over 95 milliarder dollars og en fortjeneste mellem 43 og 47 procent i hvert af de sidst fire kvartaler.
Samarbejde
Som følge af den dybe recession har flere amerikanske virksomheder eksperimenteret med billige, hostede samarbejdsværktøjer som for eksempel Google Apps.
Google Apps er en serie hostede applikationer såsom e-mail, kalender, instant messaging og dokumentdeling, som Google sælger for 50 dollars pr. næse pr. år.
Google Apps konkurrerer med IBM's Lotus Notes og Microsoft Exchange og har tiltrukket over to millioner virksomheder i løbet af de sidste to år.
I september kom Google med Google Wave, en hostet applikation, der kombinerer e-mail, instant messaging og dokumentdeling. I december købte Google udvikleren bag webværktøjet Etherpad for at kunne tilføje features til Google Wave.
I oktober introducerede IBM LotusLive iNotes en webbaseret e-mail-, kalender- og kontaktservice til 36 dollars pr. bruger per år i et forsøg på at spænde ben for Google Apps. IBM forbedrede - også i efteråret - de sociale netværksfeatures i LotusLive Connections, så de nu indeholder blogging, bogmærker og fildeling.
7. Microsoft
Googles største konkurrent på alle fronter - søgning, samarbejdsværktøjer og browsere - er Microsoft. Selv om Microsoft ikke er så dominerende i it-verdenen som tidligere, er der stadig tale om en frygtindgydende rival, der har solgt for 56,3 milliarder dollars i løbet af de sidste fire kvartaler.
Søgning
Siden årtusindskiftet har Google været den ubestridte søgekonge - i alt fald i USA.
Den situation kan meget vel ændre sig, efter at Microsoft i maj sidste år lancerede Bing, der rangerer søgeresultater baseret på relevans til andre brugere. Microsoft har underskrevet Bing-relaterede aftaler med Twitter, Facebook og Yahoo. Microsoft udvider fortsat Bing, senest med billed-søgning og mapping.
Google er da også meget opmærksom på Bing og har forbedret egne søgefunktioner. I december kom søgning i realtid, hvor også Twitter-resultater er med.
Google har også tilføjet en foto-søgefunktion, en ordbog og en oversætter, der finder relevant indhold på 40 sprog. Men her i begyndelsen af 2010 sidder Google stadig på 70 procent af markedet.
Samarbejde
I 2010 vil slaget mellem Microsoft og Google formentlig udspringe af cloud-baserede samarbejdsværktøjer.
GoogleApps er designet til at underløbe salget af Microsoft-produkter, navnlig Exchange og SharePoint.
Microsoft har svaret igen med Office Web Apps, der er gratis, webbaserede versioner af Word, Excel, PowerPoint og OneNote, som skulle komme ud i løbet af året. Office Web Apps er en del af et tiltag fra Microsofts hånd med at sælge software-applikationer via en hostet, abonemmentsbaseret model. Microsoft vil levere integration mellem sine hostede applikationer og SharePoint, som skulle få en opgradering i 2010.
I mellemtiden udvikler Google realtids, cloud-baserede samarbejdsværktøjer med Google Wave, som er en preview mode "kun for indbudte". Udvikler-communitiet har reageret positivt på demonstrationer af Google Wave, der også konkurrerer mod Microsofts oversete Silverlight.
Browsere
Kommer der endnu en browserkrig i 2010 og denne gang mellem Microsoft og Google?
Microsofts Internet Explorer har været den førende browser siden slutningen af 1990'erne. I marts sidste år kom version 8 af Internet Explorer. Det var ifølge Microsoft den hurtigste, mest stabile og sikreste browser på markedet. Hidtil har Googles lancering af Chrome-browseren, som nu er i version 3, ikke vippet Microsoft af pinden. Chrome sad kun på 3,7 procent af browsermarkedet i oktober ifølge tal fra konsulentfirmaet Janco Associates.
Spørgsmålet er så, om billedet vil ændre sig, når Googles i løbet af året lancerer Chrome OS, som er specielt designet til netbooks. Men de første netbooks med Chrome OS installeret kommer vi nok ikke til at se før i andet halvår.
Nokia, Verizon og Yahoo
8. Nokia
Nokia er verdens førende producent af mobiltelefoner og tegner sig for 40 procent af mobilsalget. Selv om Nokia har tabt markedsandele til Apple og RIM (BlackBerry), så leverede Nokia alligevel godt 108 millioner enheder alene i tredje kvartal af 2009 og solgte for milliarder af dollars.
Smartphones
Konkurrencen mellem Nokia og Google er centreret om styresystemet til smartphones.
Nokia har sit eget Symbian open source styresystem, der konkurrerer mod Googles Android. Trods rygter sidste sommer om det modsatte, så forsikrer Nokia, at virksomheden holder fast i Symbian og ikke har planer om at sælge en Android-baseret mobiltelefon eller netbook.
I mellemtiden går Nokia sammen med Microsoft om at lægge Office Mobile på Symbian-udstyrede enheder. Nokias topchef Olli-Pekka Kallasvuo fortalte i december, at en ny og forbedret version af Symbian skulle komme i år og Nokia har også planer om at lancere større enheder, der kører det Linux-baserede Maemo-operativsystem.
Googles Android på sin side er klar til en større udvikling i 2010. Det forventes, at der i år kommer over 50 Android-baserede enheder mod bare 10 i 2009, ifølge analysevirksomheden CSS Insight.
Blandt de virksomheder, der har valgt Android, er Acer, Sony Ericsson, HTC og Motorola. Markedsanalyseselskabet ABI forventer, at Android-enheder vil tegne sig for tæt ved en fjerdedel af smartphone-markedet, når vi når til 2014.
9. Verizon
Google og det amerikanske teleselskab Verizon har et dybfølt had/kærlighedsforhold. De kæmper om frekvenserne, men er enige om smartphones. Google har en tung allieret og af til rival i Verizon, der har hentet en omsætning på over 105 milliarder dollars de sidste fire kvartaler.
I oktober annoncerede Verizon og Google en aftale om fælles udvikling af Android-baserede smartphones, PDA'er og netbooks. Verizons første Android-baserede smartphone er Motorola Droid, der kom i butikkerne i november, og Verizon fortalte, at der ville være understøttelse af Google Voice, på den Android-ustyrede telefon.
Verizon har ikke altid været gode venner med Google. I 2008 valgte Verizon Microsoft som søge-leverandør på mobilen.
Den beslutning blev truffet, efter af Google havde klaget til den amerikanske telestyrelse, FCC, over, at Verizon var for langsom til at åbne for adgang til Verizons trådløse datanet.
10. Yahoo
En af Googles største konkurrenter på søgefeltet, ud over Microsoft, er Yahoo. Selv om den fejlslagne Microsoft-overtagelse i 2008 sled hård på Yahoo, så blev det alligevel til en omsætning på 1,5 milliarder dollars i hver af de første tre kvartaler i 2009.
Søgning
Yahoo konkurrerer mod Google på nyhedsfronten, inden for e-mail men nok så vigtigt også inden for søgning.
Yahoo har foretaget nogle forbedringer i 2009 ved at integrere søgning. Brugere kan se videoer eller streame musik direkte fra Yahoo-søgeresultats-siden. Yahoo hjælper også brugerne med at finde rejser og sammenligne produktpriser, og for nylig er Twitter blevet tilføjet søge-siderne.
Yahoos søge-funktioner kan dog ændre sig dramatisk i 2010, hvis myndighederne blåstempler en søge- og annonceringsaftale mellem Yahoo og Microsoft.
Aftalen, der blev underskrevet i december, vil give Yahoo tilladelse til at integrere Microsofts Bing-søgemaskine i Yahoos portal, mens Yahoo så leverer resultater for annoncesøgning til begge virksomheder.
Aftalen har til formål at hjælpe både Yahoo og Microsoft i konkurrencen mod Google.
Oversat af Birte Matsen