Danske skolebørn får ikke glæde af dansk-udviklet elektronisk undervisningsmateriale. Der er nemlig ikke nogen, der vil købe de ambitiøse undervisningssystemer.
Det er meldingen fra flere forlag og softwarefirmaer, der ellers har fået stor ros for deres deres materialer af blandt andre Undervisningsministeriet.
"Man vil gerne betale penge for en alt for dyr bærbar computer, men man vil ikke betale for indholdet på den. Desuden hører vi ofte, at 'her bruger vi ikke it i undervisningen', selvom det ikke burde være sådan."
Det fortæller Stephan Stephensen, der er direktør i firmaet Dansk e-learning Center, der står bag flere forskellige undervisningssystemer målrettet danske skolebørn.
It i folkeskolen er op ad bakke
Da Undervisningsministeriet i 2003 igangsatte handlingsprogrammet 'It i folkeskolen', var tanken bag projektet, at man ville skabe bedre integration mellem it og undervisning i de danske skoler.
Siden da er landets folkeskoler blevet tilført bærbare computere og interaktive whiteboards i en lind strøm. Således var der i 2007 på landsplan færre end fire elever per nyere computer i skolerne.
Men en computer uden ordentlig software er ikke meget værd i undervisnings øjemed. Derfor blev der samtidig åbnet en udbudskonkurrence om at udvikle undervisningssoftware til en række forskellige områder.
Vinderne fik penge til at udvikle systemerne og skulle derefter selv stå for salg og markedsføring af undervisningssystemerne. Og det har været en tur op ad bakke.
"I Danmark er vi langt fremme i forhold til udbuddet af undervisningssoftware. Men selv med kæmpe tilsætning og selvom man dumper priserne, er det svært at få de danske skoler til at tage tingene i brug," siger Stephan Stephensen.
Dansk e-learning Center har vundet flere af udbudskonkurrencerne. Blandt andet med engelsk-undervisningssystemet Mingoville og matematikprogrammet Pitropolis, der også har modtaget Forskningsnettets pris for det mest innovative undervisningsprogram.
"Vi får masser af god feedback, men der er ikke ret mange, der køber," siger Stephan Stephensen.
Og den erfaring er han ikke ene om.
Gyldendal Uddannelse vandt tre af de i alt 11 udbudskonkurrencer, og også her har man måttet sande, at den danske folkeskole hænger tungt i bremsen hvad angår undervisningssoftware.
"Helt generelt er vi havnet i den situation, vi frygtede. Vi har lavet nogle meget ambitiøse materialer, der bliver brugt meget lidt," siger Mathias Bruun, direktør for Gyldendal Uddannelse.
Mathias Bruun fortæller, at Gyldendal startede med at udbyde materialet til en pris, der svarer til prisen for tilsvarende undervisningsmaterialer i bogform. Det blev dog hurtigt klart, at der ikke var noget salg i det.
"Derfor gav vi nogle meget høje introduktionsrabatter, hvor vi dumpede prisen til 500 kroner per skole. Det kom der selvfølgelig noget salg på. Men der har så også efterfølgende været et pænt frafald," siger Mathias Bruun.
Mangler ordentlig infrastruktur
Både Stephan Stephensen og Mathias Bruun mener, at en del af forklaringen på det manglende salg skal findes i, at mange skoler stadig har store problemer med infrastrukturen. Det var et krav til undervisningsmaterialerne, at de skulle være netbaserede, og særligt skolernes netværksforhold er et problem mange steder, mener de.
Men også omfanget af undervisningsmaterialerne bliver vurderet som en hæmsko for salget.
"Opdraget fra ministeriet var, at systemerne skulle være meget omfattende. At de skulle kunne erstatte bøgerne og være netbaserede. Men virkeligheden er, at skolerne mangler infrastruktur, og at meget få lærere ønsker at køre ren digital undervisning," siger Mathias Bruun.
Intet marked for gode undervisningssystemer
Hverken Dansk e-learning Center eller Gyldendal ønsker at afsløre tallene for, hvor meget de forskellige systemer har solgt. Men de oplyser, at det ikke er ret meget.
Hos Gyldendal mener Mathias Bruun endda, at firmaet på trods af den økonomiske gevinst fra Undervisningsministeriet selv har smidt en del penge i projektet. Han forventer da heller ikke, at der kommer store undervisningssystemer fra Gyldendal igen lige med det samme.
"Den vej, vi går nu, er mod mindre løsninger. Vi vil hellere lave mindre løsninger, som kan gå ind på oplagte dele af de forskellige fag i folkeskolen, og som kan supplere tekstbøgerne," siger Mathias Bruun.
Heller ikke hos Dansk e-learning Center er der planer om at udvikle nye undervisningssystemer til det danske marked.
"Der er ikke et marked i Danmark, der kan retfærdiggøre det, det koster at udvikle de her programmer. Der er meget, meget få, der kan tjene penge på at lave undervisningsprogrammer til danske skoler," siger Stephen Stephensen
Dog har det ikke været helt spildt arbejde. Det er nemlig lykkedes Dansk e-learning Center at finde et eksportmarked for dansk undervisningssoftware. Således er undervisningssoftwaren Mingoville blevet solgt til Chile, hvor det indgår i de nationale uddannelsesplaner for landets skoleelever.
"Vores engelsk-program bruger vi meget mere tid på at sælge i udlandet. For her sker der noget på en helt anden måde end i Danmark," siger Stephan Stephensen.