Computerworld News Service: Den dramatiske stigning i antallet af brugere på de sociale netværk i år afspejler sig nu også i sproget.
Kun få uger efter New Oxford American Dictionarys kåring af 'unfriend' som årets ord, fortæller Global Language Monitor at 'Twitter' er årets mest brugte ord, baseret på virksomhedens årlige, internationale undersøgelse af engelske ord og vendinger i medierne og på internettet.
Global Language Monitors mest populære ord er i prioriteret rækkefølge Twitter, Obama, H1N1, Stimulus og Vampire.
"I et år domineret af rystende politiske nyheder, en pandemi, efterrystelserne fra en finansiel tsunami og et tilbedt popikons død, står ordet Twitter alligevel over alle andre," siger Paul Payack, som er president for det Texas-baserede Global Language Monitor, som studerer sprogtendenser over hele verden.
"Twitter repræsenterer en hel ny form for social interaktion, hvor al kommunikation er begrænset til 140 tegn. Sådanne begrænsninger gav liv til sonetter og haiku-digtning, og man kan kun spekulere på, hvad denne nye og højst upraktiske begrænsning vil føre til i fremtiden."
Sociale netværk hitter
Brugen af sociale netværk som Twitter og Facebook er eksploderet i løbet af det seneste år.
Experian Hitwise - en virksomhed, der lever af at overvåge internettet - har fortalt, at brugen af Twitter nåede rekordhøjder i september, hvor bruger-antallet steg med 1.170 procent sammenlignet med samme måned sidste år.
I 2008 blev kårede Global Language Monitor 'change' (forandring) som årets ord. Året før var det 'hybrid', og i 2006 blev årets ord 'sustainable' (bæredygtighed).
Global Language Monitor forklarer, at årets ord findes ved søgninger på globale medier, blogs, sociale netværk og andre steder på nettet. Firmaet noterer frekvensen, konteksten og ordets momentum.
På nuværende tidspunkt ser årtiets ord ud til at blive 'global warming,' (global opvarmning) '9/11,' 'Obama' eller 'Google.'
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen