En grundig omstrukturering af organisationen ser nu ud til at give resultater for Thy:data.
I hvert fald kan man læse ud fra virksomhedens netop indsendte årsregnskab, at både omsætning og driftsresultat er gået frem i forhold til året før.
Firmaets nettoomsætning går fra 171,58 millioner kr i 2008 til 174,09 millioner kroner i 2009 og kommer ud af året med et driftsresultat på 31,87 millioner kroner.
Strømlining af arbejdsprocesser
Flemming Idorf Beisner er administrerende direktør i Thy:data, der har afdelinger fem forskellige steder i landet og en medarbejderstab på 168 ansatte. Han forklarer fremgangen med, at firmaet i 2008 igangsatte en omfattende omstrukturering.
Han fortæller, at virksomheden har søgt at udnytte, at det er en decentral organisation, der er repræsenteret lokalt mange steder i landet og derfor er tæt på kunden. Men at det samtidig også er det, der har været den helt store udfordring.
"Vi havde nogle udfordringer med at få udnyttet spidskompetencer på tværs af vores afdelinger, derfor har vi ændret på vores struktur," siger Flemming Idorf Beisner.
Før omstruktureringen var de forskellige afdelinger i organisationen ikke ret gode til at udnytte hinandens kompetencer, fortæller han.
"Vi arbejdede meget som i en silo, forstået på den måde, at kontoret i Thisted tog sig af sine kunder, og kontoret i København tog sig af sine kunder. I dag arbejder vi med at bruge hinanden, hvis kunden efterspørger nogle bestemte kompetencer, vi ikke har i den enkelte afdeling," siger Flemming Idorf Beisner.
Det har medført, at virksomhedens arbejdsprocesser er blevet strømlinet på tværs af afdelinger således, at man nemt kan hente en medarbejder fra en anden afdeling ind til et bestemt projekt.
Kernekompetencerne er afgørende
Udover at arbejdsprocesser er strømlinet på tværs af afdelinger, har virksomheden været igennem en slankekur, hvor ikke profitable forretningsområder er blevet skåret fra.
"Da krisen ramte os, begyndte vi at koncentrerede os om vores kompetencer inden for Microsoft Dynamics AX. Det betyder, at vi har skåret nogle af de ting væk, der blev tilføjet i opgangstider," siger Flemming Idorf Beisner.
Derudover er nogle af firmaets marketingsfunktioner samt fælles projektledelse blevet ramt af sparekniven. I alt har den samlede reduktion af medarbejdere været på syv procent i perioden.
Ser positivt på 2010
Flemming Idorf Beisner fortæller, at den kundetilgang Thy:data har oplevet det seneste år særligt har bestået af forsyningsvirksomheder og foreninger.
Disse har ikke på samme måde været ramt af krisen som de produktionsvirksomheder, der normalvis udgør virksomhedens kundesegment.
Selvom han forudser, at 2010 bliver et hårdt år, der stadig vil være præget af krisestemning, ser han dog lyst på fremtiden.
"Vi tror på, at det vil køre fint, og at vi med den struktur, vi nu har, også til næste år vil få et godt resultat," siger Flemming Idorf Beisner.