I gamle dage. For 18 år siden. Da var en data-projektor en kæmpe kasse, der vejede 200 kilo. Så var der nogen, der opfandt et gennemsigtigt LCD-display, som brugeren kunne tilslutte en computer og lægge over en almindelig overheadprojektor. Det var en billigere løsning, og desuden var den meget nemmere at flytte rundt mellem møderum og klasselokaler.
LCD-displayet var kerneproduktet, da Dansk Data Display etablerede virksomheden. I går skiftede den navn til Solutors, og kerneprodukterne hedder SMART Boards og telepresence.
"Tiden var løbet fra vores gamle navn. Dels fordi vi ikke længere kun er en dansk virksomhed, men en nordisk virksomhed med kontorer i både Norge og Sverige. Og så henviser Data Display til det produkt, vi arbejdede med, da vi startede for 18 år siden," siger Brian Würtz.
Ny strategi
Navneskiftet følges op af en strategi, der betyder, at firmaet vil satse bredt på visuel it-kommunikation. Det dækker blandt andet over løsninger til videokonference, informationsskærme og telepresence.
"Det helt store i øjeblikket er telepresence, hvor det føles som om, man er i samme rum som dem, man har videokonference med," siger Brian Würtz.
Især også SMART Boards til uddannelsessektoren går som studenterbrød og skolemælk.
Derudover satser virksomheden på at levere totalløsninger til nye kontorbyggerier.
"Før i tiden kunne man nøjes med at have en projektor i it-afdelingen, man kunne låne, hvis nogen skulle holde møde. I dag skal der helst være fuldindtegreret, netværksovervåget av-udstyr i alle mødelokaler," siger Brian Würtz.
Et marked med stort potentiale
Meget tyder på, at virksomhedens nuværende palette af kerneprodukter er det rette marked at være i. Særligt markedet for telepresence. Det fortæller senior analytiker Brian Troelsen fra IDC.
"I krisetider skærer man typisk sine rejseomkostninger væk. I den forbindelse er videotelefoni og telepresence noget, der bliver brugt meget. Og så er der også en grøn profil i det," siger Brian Troelsen.
Men også inden for området digitale skilte og machine to machine kommunnikation, ses der en bølge i øjeblikket.
"Der er et stort potentiale i markedet for skærme, der kan kommunikere med forbrugere, og på den måde værdiforædle et produkt," siger Brian Troelsen.
Vækst under krisen
Det er tilsyneladende også en strategi der har virket. I hvert fald har der været konstant vækst i Dansk Data Displays bruttofortjeneste de seneste fem år.
"Jeg tør godt sige, at vi for 2009 er på vej mod vores bedste resultat nogen sinde. Vi har vækst under krisen og planlægger mellem 10 og 20 nyansættelser det næste år," siger Brian Würtz.