I sidste uge kunne Google frigive et positivt kvartalsregnskab med en stigning på 27 procent i nettoresultatet i forhold til samme kvartal sidste år.
Nu er det så søgemaskine-konkurrenten Yahoo, der har mulighed for at juble over positive tal efter en hård periode, hvor finanskrisen har lagt en kold dæmper på annonce-salget.
I regnskabet for tredje kvartal skriver Yahoo ganske vist, at omsætningen i kvartalet er faldet med 12 procent i forhold til samme kvartal sidste år, men alligevel er nettoresultat klart bedre. Det lander på omkring 950 millioner kroner, en stigning på 244 procent i forhold til sidste års resultat for tredje kvartal.
"…vi havde et solidt tredje kvartal, der signalerer, at vores store forretninger har stabiliseret sig," udtaler Yahoos administrerende direktør, Carol Bartz.
Det amerikanske aktiemarked reagerede da også positivt på regnskabet og sendte Yahoo-aktien i vejret med fem procentpoint, skriver nyhedsbureauet AP.
"Du ser tegn på stabilisering, hvilket er meget positivt," siger aktieanalytiker Sandeep Aggerwal fra firmaet Collins Stewart til Businessweek.
Et år med masse-fyringer
Det skyldes ikke mindst, at Carol Bartzs hårde stil ser ud til at have båret frugt. Siden hun kom til for et lille års tid siden, er der blandt andet blevet skåret 2.000-3.000 stillinger væk, så der nu er omkring 13.000 Yahoo-ansatte.
For nylig gik Yahoo også i gang med et større redesign af søgeportalen. Samtidig har selskabet indledt et samarbejde med Microsoft, der blandt andet betyder, at Yahoo skal anvende Microsofts Bing-teknologi til Yahoo-søgemaskinen.
"Vi er stadig på et tidligt tidspunkt i vores betræbelser på at repositionere Yahoo, men vi er overbeviste om, at vores investeringer i virksomheden vil gøre os i stand til at drage nytte af væksten, efterhånden som økonomien kommer sig," lyder det fra Yahoos finansdirektør, Tim Morse.
Ifølge analysefirmaet Net Applications sidder Google i dag på godt 83 procent af søgemarkedet på verdensplan, mens Yahoo har lige under syv procent.