Computerworld News Service: Acer har overtaget Dells gamle plads som verdens andenstørste pc-leverandør i årets tredje kvartal, netop som pc-markedet er ved at blive vækket til live igen, oplyser analysehuset IDC.
Det internationale salg af pc'er er steget med 2,3 procent i forhold til samme kvartal sidste år. I kvartalet er der samlet blevet solgt 78,1 millioner enheder, og det er ifølge det første kvartal i år, hvor pc-salget er steget.
Acers salg steg med imponerende 25,6 procent og nåede 10,96 millioner enheder, hvilket er mere end Dell, hvis pc-salg faldt med 8,4 procent til 9,95 millioner enheder.
Acer "har gjort det bedre på stort set alle dele af markedet," siger IDC
Acer har haft en fordel ved det store salg i løbet af skolestarts-sæsonen, hvor priserne på bærbare computere er faldet og netbooks har opnået momentum, lyder det fra Jay Chou, IDC-analytiker.
Dell ikke så meget med på netbook-bølgen
Dell har ikke interesseret sig for de billige netbooks i samme grad som Acer, siger Jay Chou.
Acer har på den måde opnået store fordele ved det fokus, der har været på prisforskellene mellem netbooks og bærbare computere.
Acer endte kvartalet med at stå for 14 procent af markedet sammenlignet med Dells 12,7 procent.
Begge virksomheder kommer efter Hewlett-Packard, som fastholder sin plads som verdens førende pc-leverandør.
HP har 20,2 procent af markedet med et salg på 15,79 millioner pc'er, hvilket udgør en vækst på 9,3 procent i forhold til sidste år.
Acer står stærkere i butikkerne end Dell, hvilket hjalp virksomheden med at opnå et højere skolestarts-salg.
Her er virksomhedernes foretrukne mærke
Dell er til gengæld stærkere i forhold til virksomhedssalg, og firmaet kan få et come-back under virksomhedernes store forventede pc-udskiftning i 2010, siger Jay Chou.
Indtil da vil Dell måske nok komme til at kæmpe for at holde trit med konkurrenterne i forhold til salg af enheder. Virksomheden har dog oplevet en solid vækst på udviklingsmarkederne, pointerer IDC, hvilket er et positivt tegn.
Lige siden Dell mistede sin ledende markedsposition, har grundlægger og administrerende direktør, Michael Dell, insisteret på, at han går efter de områder, som der er penge i.
"Hvis vi alene gik efter markedsandele, så ville vi skynde os at sælge en hel masse netbooks," sagde han for nylig under et telefonmøde med henvisning til, at virksomhederne tjener mindre per solgt netbook end på fuldt udstyrede pc'er.
Lenovo oplevede en stor vækst på 18,2 procent set i forhold til virksomhedens fjerdeplads med et salg af 6,99 millioner pc'er. Toshiba kommer ind som nummer fem med en vækst på 6,9 procent til 4,04 millioner.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen