Computerworld News Service: Widgets - eller mini-applikationer - findes allerede i enheder som for eksempel mobil-telefoner og på computere, hvor de bliver brugt til at køre lettere applikationer.
Netop disse applikationer vil vi, ifølge en undersøgelse fra Ernst & Young, snart kunne finde på tv-apparaterne.
Tv-widgets er designet til at trække specifikt indhold fra internettet, der kan komplementere tv-kigningen. Brugerne vil for eksempel kunne tjekke vejrudsigten på tv'et eller købe produkter direkte fra online-forretningerne på deres eget tv.
Mange brugere mener, ifølge undersøgelsen, at ideen om at blande tv med informationer fra internettet er "frastødende".
Sandsynligvis vil der ikke blive solgt meget mere end 500.000 internet-fjernsyn i 2009, men Ernst & Young, der tager udgangspunkt i statistikker fra Parks Associates, mener, at salget kan blive så højt som seks millioner solgte enheder i 2013
Widgets kan desuden blive den lim, der kan sammenbinde internet og tv-indhold. Tv-kanalerne konkurrerer allerede i dag med internettet om seerne, og widgets vil muliggøre søgninger på tværs af begge medier, hvilket vil give brugerne mange flere valgmuligheder.
Der findes mange hjemmesider og teknologi-selskaber, der allerede nu arbejder på at udvikle økosystemer, der kan blande indhold fra tv og internettet. Myspace.com har for eksempel udviklet en widget, der blander tv med sidens tilbud inden for sociale netværk.
Tv-seerne kan udveksle e-mail-adresser eller kigge i fotoalbums på Myspace ved at aktivere en widget i bunden af tv-skærmen. Brugerne behøver dermed ikke en browser for at få adgang til deres Myspace-indhold.
Derudover arbejder virksomhederne på at bygge tv-apparater og chip, der skal gøre internet-baseret tv muligt. Sony, Samsung og LG har alle udtalt, at udvalgte HD fladskærms-tv skal gøres i stand til at køre widgets eller downloade film direkte fra online underholdnings-tjenester som for eksempel Netflix.
Online film-leje
I sidste uge præsenterede Intel den nye CE4100 media processer, som gør det muligt at få adgang til internet og multimedie-applikationer på fjernsyn, fortæller virksomheden. Intel samarbejder desuden med firmaer som CBS og Cinemanow om at udvikle widgets til tv.
Det har været op ad bakke for de web-baserede tv de sidste 15 år, lige siden Time Warner Cable lancerede sin iTV tjeneste i Orlando, fortæller Ernst & Young. Siden da har der været en del inkarnationer, og virksomheder som AOL, BSkyB, RespondTV, Hewlett-Packard og Apple har alle forsøgt at bringe internettet ind i fjernsynene via forskellige bokse eller adapterer.
Om widgets bliver en succes afhænger af, hvilke applikationer kunderne vil have på deres tv. Det er for eksempel helt oplagt at tilbyde en tjeneste, hvor man med et enkelt klik kan få adgang til at leje film online.
Widgets til tv-brug skal desuden også accepteres af kabel-operatørerne. De vil skulle lægge en plan for, hvordan man kan tjene penge på widgets ved hjælp af reklamer, hvilket ikke nødvendigvis bliver helt let, konkluderer undersøgelsen.
Der er for eksempel en risiko for, at seerne vil fokusere for meget på de nye widgets, hvilket vil betyde, at seertallene for et program falder. Reklamerne kan på den måde komme i konflikt med hinanden, men måske kan man synkronisere de to, så samme reklame vises samtidigt i begge medier - en løsning, der også vil påvirke modellerne for reklame-salget.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen