Downloads af applikationer til smartphones fra Apples App Store, Googles Android Market, RIM's BlackBerry App World, Palms Pre Catalog og senere i år fra Microsofts applikationsbutik runder to milliarder i 2009.
Det antal stiger, ifølge en analyse fra analysehuset Frost & Sullivan, ganske betragteligt de kommende fire år, hvor antallet af downloads når op på 6,67 milliarder i 2014.
De amerikanske analytikere ser tre faktorer, der skubber på den udvikling: For det første bliver applikationer i stigende grad gratis for brugerne til gengæld for at acceptere reklamer.
For det andet bliver kvaliteten af applikationerne hele tiden bedre, kombineret med bedre mobile internetforbindelser.
Endelig vil de store spillere i it-industrien melde sig på banen med software, der henvender sig til et stadig mere bredspektret segment af brugere.
Og så handler det selvfølgelig også om, at salget af smartphones stiger. Ifølge en Goldman Sachs-rapport vil salget af smartphones stige med 25 procent i 2010.
Blackberry-folk downloader ikke
62 procent af smartphone-ejerne downloader mellem én og fem applikationer om måneden. Isoleret set er iPhone-brugere langt de mest ivrige på den front.
Til sammenligning downloader 21 procent af brugere af RIM's Blackberry overhovedet ingenting.
Det undrer ikke teleekspert Bernt Stubbe Østergaard, forskningsdirektør i analysefirmaet Current Analysis.
"Blackberry er til de professionelle brugere, der køber Blackberry for mailsystemet. De vil ikke optræde i den downloadstatistik, selvom der vist nok er ved at opstå et forbrugersegment for Blackberry i USA. Det er for folk, der kan lide tastaturer og skriver meget," siger Bernt Stubbe Østergaard.
Den danske teleekspert er iøvrigt skeptisk overfor forudsigelsen fra Frost & Sullivan.
"Det er klart, at industrien skal have noget at forholde sig til, men disse forecast er behæftet med enormt mange antagelser. Jeg tror faktisk ikke, at der nødvendigvis vil komme så mange flere applikationer til download. Den eventuelt voldsomme fremgang i antallet af downloads vil snarere skyldes, at vi skifter forbrugsmønster," siger han.
Det forklarer Bernt Stubbe Østergaard med, at vi, som tiden går, kommer til at downloade stort set alt, i stedet for at købe for eksempel cd'er og dvd'er.
"Og hvor vi før har downloadet via fastnet, gør vi det i fremtiden via det smartphones og andet mobilt it-udstyr."
Smart og bekvemt
Han mener, at vi drives mod det smarte og bekvemmelige.
"De af os, der har prøvet at skifte fra en Symbian-telefon til en iPhone, har oplevet det der chok over, hvor nemt det er at downloade ting på en iPhone. Vi kom jo fra en verden, hvor man skulle indstille telefonen 27 gange og håbe og bede, før der kom noget som helst ned. Jeg tror, at den bekvemmelighedsfaktor vil eksplodere."
Derfor vil det store antal downloads i 2014 blot afspejle et ændret forbrugsmønster."
"Min yndlingskæphest i øjeblikket er denne: Vi ønsker ikke at købe mere udstyr, vi vil have funktioner og oplevelser. Køber jeg et stykke musik, ønsker jeg, at den er tilgængelig på min pc, mit fjernsyn, mp3-spiller og mobiltelefon. Jeg er ligeglad med mediet, det er produktet jeg køber."
"Vi vil i fremtiden se et multi-leveringsmiljø, en service delivery platform, der holder styr på, hvad du har købt og til hvilken platform, du vil du have det leveret på. Netbook eller telefon? Ligegyldigt, bare det kommer," siger Bernt Stubbe Østergaard.
Netbooks er det seneste år gået som varmt brød, og har muligvis reddet it-producenterne i et hårdt hardwaremarked.
"Netbook'en er skridtet på vejen mod den egentlige Netbook, hvor du har det hele på nettet. Det er teleselskabernes våde drøm. Så kan de levere det hele fra deres serviceplatfome," siger han.