Artikel top billede

IDC: Microsoft-Nokia-samarbejdet er win-win

Som i ethvert godt forhold kan både Nokia og Microsoft trække gevinster op af hatten i deres nyetablerede samarbejde, vurderer IDC.

Baggrunden for den strategiske alliance mellem finske Nokia og amerikanske Microsoft er jagten på markedsandele og udbredelse af kendskabet til de to selskabers varemærker på forskellige markeder.

Det vurderer teleanalytiker Brian Troelsen fra analysehuset IDC, som påpeger, at Microsoft har brug for en stærk global partner som Nokia til at få udbredt sin Mobile Office-pakke.

Det skyldes, at en anden Microsoft-samarbejdspartner, HTC, endnu er for lille til, at Mobile Office-pakken virkelig batter på det globale mobilmarked.

"Microsoft sidder jo solidt på det bærbare pc-marked, og med den største internationale mobilproducent får selskabet adgang til halvdelen af smartphone-markedet i det kommende partnerskab," siger han.

Finsk charmeoffensiv i USA

Brian Troelsen peger samtidig på, at Nokia får nye salgsargumenter, når de skal ud og tilbage-kapre markedsandele fra især Reasearch in Motion og HTC.

"Med samarbejdet får Nokia nye, velkendte redskaber at proppe i selskabets mobiltelefoner. Potentielle kunder er jo vant til Microsoft Office-brugergrænsefladen og er trygge ved den," siger Brian Troelsen med henvisning til, at Nokia for tiden benytter det noget mindre kendte produkt QuickOffice fra firmaet af samme navn i sin E-serie til forretnings-segmentet.

Han peger på, at Nokia står relativt svagt på det amerikanske marked i forhold til Europa, og Microsoft-samarbejdet kan være en måde at charmere sig ind på de amerikanske forbrugere på.

"Man kan jo spørge sig om samarbejdet er kommet i stand af lyst eller nød, fordi de to selskaber er konkurrenter på mobilplatformene. Men det ser ud til, at begge parter får noget ud af partnerskabet," siger Brian Troelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer