Verdens største mobilproducent går sammen med klodens mægtigste kontorpakke-producent for at vippe konkurrenterne på smartphone-markedet af pinden.
Firmanavnene er Nokia, som har indgået en aftale med Microsoft om at sidstnævnte leverer sin Office Mobile-suite til Nokias E-serie smartphones.
Formålet er at banke producenter som canadiske Research in Motion (RIM) med selskabets Blackberry endnu længere ned i fødekæden, når forretningsfolk skal ud og spendere penge på en ny, smart telefon.
Aftalen mellem de to teknologi-giganter betyder, at Nokia kan suge på Microsofts popularitet på det nordamerikanske marked, hvor Nokia nærmest er en by i Rusland.
For Microsoft vedkommende betyder aftalen, at selskabet kan bygge endnu stærkere broer mellem sin desktop- og mobilsoftware.
Det skriver Financial Times.
Pres fra konkurrenter
Selv om Nokia ifølge analysehuset Gartner sidder på godt 50 procent af verdensmarkedet for smartphones, taber den finske mobilgigant markedsandele og bliver åndet i nakken af HTC og især RIM, der begge har haft vækst på over 100 procent mellem 2007 og 2008.
"Aftalen handler om at skabe en solid udfordring for RIM mere end nogen andre," lød det bramfrit fra Nokias vicepræsident Kai Öistämö ved indgåelsen af aftalen mellem Nokia og Microsoft.
Selv om Microsoft har sin egen mobilplatform i form af Windows Mobile, der er en direkte konkurrent til Nokias Symbian-platform, har de to selskaber tidligere arbejdet sammen. Det skete blandt andet sidste år, hvor det blev nemmere for Nokia-kunderne at komme på e-mailen, hvis den kørte på Microsofts Exchange-servere.
Gartner-analytiker Carolina Milanesi forklarer over for Financial Times, at når Microsoft lader sin Mobile Office-pakke køre på Nokias platform, kunne noget tyde på, at der var problemer for Microsofts mobil-platform.
Microsofts Windows Mobile har da også i det seneste år tabt markedsandele og er gået fra en andel på 12 procent til ni procent på et år.