Computerworld News Service: Microsoft og Yahoo har begge sagt ja til en aftale om net-søgninger og annoncering på nettet. Aftalen vil blive offentliggjort senere i dag onsdag, forlyder det.
De to parter er dermed helt tæt på at underskrive en partner-aftale, der - i modsætning til tidligere planer - vil give Yahoo en fremtrædende rolle i betalte søge-annoncer, skriver Wall Street Journal, der citerer unavngivne kilder.
I et indlæg på sitet All Things Digital hedder det, at "forhandlingerne er afsluttede, selv om de relevante papirer muligvis ikke er endeligt underskrevet endnu."
Også Reuters skriver, at de to selskaber har indgået en aftale.
Bygger på Microsofts søgemaskine
Aftalen medfører, at Yahoo siger ja til at anvende Microsofts søge-maskine på alle sine websites. Yahoo skal her håndtere salget af de annoncer, der fremkommer side om side med søgeresultaterne. Dette kommer også til at gælde visse af Microsofts websites, skriver Wall Street Journal.
I forhold til tidligere drøftelser, der har fokuseret på Microsofts mulighed for at købe Yahoos søge-forretning, fremstår denne nye aftale en del mindre ambitiøs.
I aftalen indgår ingen forhånds-betaling til Yahoo, i det fokus i stedet er langt på deling af den genererede omsætning, hedder det.
Partnerskabet kan meget vel føre til en forøgning af Yahoo andel af søgemarkedet. Angiveligt vil Microsofts AdCenter-platform anvendes som underliggende teknologi bag aftalen.