Den danske spilbranche er i chok. Efter Deadline Games' konkurs er det eneste større spilfirma i Danmark IO Interactive, der er ejet af engelske Eidos. Men nu skal offentlige penge hjælpe København med at blive et sandt mekka for spilfirmaer.
En af dem, der skal realisere disse ambitioner, er Ulrik Bolt Jørgensen. Han er produceruddannet i Hollywood og har besøgt den store filmmester George Lucas på Skywalker Ranch i Californien.
Nu skal manden med stjernestøv i håret løse to opgaver. Den ene er at assistere danske spilvirksomheder, så de bedre kan klare sig mod de store spilimperier som EA, Activision Blizzard og Nintendo. Den anden opgave bliver at trække udenlandske spilvirksomheder til København.
"Vi skal være med til at skabe et vidensforum for danske spiludviklere. Samtidig skal vi markedsføre den danske spilbranche og København, så udenlandske spilfirmaer får lyst til at placere et kontor i byen og dermed være med til at bidrage til det københavnske spil-miljø."
Til det formål har Ulrik Bolt Jørgensen fået en hel organisation bag sig. Region Hovedstaden står bag interesseorganisationen Copenhagen Capacity, der finansierer underafdelingen Copenhagen Entertainment med knap 13 millioner kroner. Ulrik Bolt Jørgensen er forretningsudviklingspartner i Copenhagen Entertainment.
Virksomhedsprofilen skal styrkes
I Copenhagen Entertainment skal Ulrik Bolt Jørgensen sammen med sine to kollegaer Henrik Søndergaard og Anne Have Kjærholm arbejde for bedre rammevilkår for spil- og filmproduktion i dialog med virksomhederne og dermed bane vejen for nye investeringer.
Et af de områder, hvor den danske film- og spilbranche halter, er ifølge Copenhagen Entertainment på projektledelsen. Her har Copenhagen Entertainment ifølge Ulrik Bolt Jørgensen en ekspertise i underholdningsbranchen gennem filmbranchen, og derfor kan organisationen hurtigere sætte fingeren på de dele af en virksomhed, der ikke fungerer.
Lære af andres dyrtkøbte erfaringer
Ole Ivanoff, direktør i spilfirmaet Ivanoff Interactive, er enig i, at danske spilfirmaer kan blive bedre til at projektstyre deres produkter.
"Vi skal være bedre i nogle af de discipliner, der ligger uden for spiludvikling. Det kan godt være, at vi har et super fedt produkt, men hvis vi ikke kan markedsføre det over for investorer og kunder, så er det lige meget," siger Ole Ivanoff.
På trods af at Copenhagen Entertainment skal stimulere både film- og spilfirmaerne, er det ikke noget problem, mener Ulrik Bolt Jørgensen. Det er snarere en styrke, at spilfirmaerne kommer i alliance med den garvede filmbranche, som Ulrik Bolt Jørgensen selv kommer fra.
Filmbranchen har nemlig en række dyrtkøbte erfaringer, som Ulrik Bolt Jørgensen mener, at han kan give videre til spilfirmaerne.
København har den kritiske masse
Selvom det umiddelbart ser sort ud for storinvesteringer i den danske spilbranche i finanskrisetider, skal man ifølge Copenhagen Entertainment ikke undervurdere potentialet af den talentmasse, der er i hovedstadsområdet.
IT-universitetet tilbød allerede i 2005 den første danske kandidatuddannelse i spiludvikling.
Siden er der opstået et kreativt udviklermiljø på IT-universitetet, hvor universitetet årligt afholder konkurrencer i, hvem der kan lave det fedeste computerspil på to døgn.
"Vi har nogle rigtig dygtige spiludviklere i Danmark, men de skal også forstå, at de skal have forretningsaftaler, der gør, at de kan tjene penge på længere sigt," siger Ulrik Bolt Jørgensen.
"Der skal være en langsigtet strategi i en spilvirksomhed. Samtidig er der en masse små detaljer i det at drive virksomhed, som jeg ikke er sikker på, at alle spiludviklerne er lige opmærksomme på."
Copenhagen Entertainment er ifølge organisationen selv et klyngeprojekt, der skal køre i fire år. Budgettet er samlet set 3,2 mio kroner om året over fire år. Målsætningen for arbejdet i Copenhagen Entertainment er at bane vejen for 3.000 nye arbejdspladser over 10 år.