I 2008 stod menuen på fusion i Siminn Danmark.
Selskabet opstod i 2007, da det islandske holdingselskab Skipti opkøbte de danske virksomheder Ventelo, Webpartner, BusinessPhone, Prime Network og CTI Billing, som derefter blev fusioneret sammen i Siminn Danmark.
Resultatet af fusionen kan interesserede i dag få det første indtryk af, fordi Siminn Danmark nu udsender sit første årsregnskab. Og bundlinjen blev sort. Årets resultat lyder på 6,4 millioner kroner, men bundlinjen var dog dårligere end de fem virksomheder hver for sig året før.
"Vi er ikke kede af regnskabet, men det er heller ikke sådan, at det er det bedste, vi har leveret," siger administrerende direktør Peter Odgaard-Jensen fra Siminn Danmark.
Bruttoresultatet lå på cirka 66 millioner kroner, mens driftsresultatet var lige under de 14 millioner kroner.
Fusion suger kræfter
Siminn Danmark er i dag en noget anden virksomhed, end de fem firmaer var hver for sig. I dag beskæftiger virksomheden 85 medarbejdere, mens der var 44 ansatte i gennemsnit i 2007.
Ifølge selskabets administrerende direktør var fusionsarbejdet et af de områder, som sugede meget opmærksomhed til sig i 2008, ligesom der var udfordringer med firmaets fakturasystem.
"Der er ingen tvivl om, at vi har haft store problemer med vores billing system. Selve fusionen af selskaberne har også været en stor opgave, og det er de to opgaver, som følger med os i 2009 og frem. Vi skal have afsluttet vores billing system, så kunderne kan se effekten af det, og så skal vi fortsætte udviklingen af personalet og få firmaet til at gå i samme takt," fortæller Peter Odgaard-Jensen.
Direktøren mener dog ikke, at det har handlet om at strømline virksomheden oven på fusionen, da de sammenlagte firmaer kun i et lille omfang overlappede hinanden.
"Der var en meget lille komplementær mængde mellem de selskaber, der blev købt op. De var alle unikke, så derfor var det et spørgsmål om at få processerne til at hænge sammen og få identificeret vores indsatsområder i markedet," fortæller Peter Odgaard-Jensen.
Længere beslutningstid i 2009
Siminn Danmark har fire kerneforretninger, som afspejler de virksomheder, der er fusioneret sammen. Selskabet, der leverer til erhvervssegmentet, udbyder internetløsninger, er serviceprovider på mobiltelefoni, håndterer hostede løsninger og leverer omstillingsanlæg.
Et af de mest populære produkter inden for mobile løsninger har på privatmarkedet været mobilt bredbånd, og netop dette satsede Siminn på sidste år med en landsdækkende kampagne. Den har dog ikke helt slået igennem, vurderer Peter Odgaard-Jensen.
"Vores del af erhvervsmarkedet har ikke aftaget mobilt bredbånd, som vi havde håbet, og meldingen tilbage fra kunderne er, at vi bliver nødt til at lave nogle tilpasninger, der gør, at mobilt bredbånd kan indgå i et MPLS (lukket kontornetværk, red.), og det vi nu gjort," siger han.
Tror stadig på vækst
Siminn Danmarks målgruppe er mellemstore virksomheder med op til 400 ansatte, og hos dem har virksomheden fornemmet lidt anderledes signaler i det nye år som følge af den økonomiske afmatning.
"Det, der kendetegner krisen i vores segment, er, at beslutningstiden er blevet længere," fortæller Peter Odgaard-Jensen.
Han melder, at Siminn Danmark indtil videre forventer vækst i 2009, men det økonomiske klima kan få virksomheden til at justere den udmelding senere på året, lyder det.