Artikel top billede

Sådan får du de ansatte til at bruge CRM

Det kan være besværligt at få alle medarbejderne til at anvende et nyt CRM-system. Få gode råd til processen her.

De fleste virksomheder har i dag brug for et CRM-system, der kan holde styr på salgsaktiviteterne. At indføre et CRM-system i en virksomhed er imidlertid en opgave, der kræver omhu og opmærksomhed.

Det skyldes ikke mindst, at virksomhederne skal overbevise især sælgerne om, at de skal bruge CRM som en daglig vitaminindsprøjtning til deres salgsarbejde.

Salgsfolkene ved sikkert allerede, at et CRM-system er en værdifuld og effektiv metode, når det handler om at optimere salgsprocesserne og styrke forholdet til kunderne.

Udfordringen er, at få medarbejderne til at acceptere nye applikationer og processer, selv om de måske er nervøse ved tanken om at skulle skifte rutiner og vænne sig til et nyt system.

Her er seks gode råd til at hjælpe medarbejderne med at overkomme problemet.

Hold det simpelt

Hvis en CRM-løsning tager for lang tid at lære at bruge, vil sælgerne - der i forvejen har travlt - modarbejde det ekstra arbejde.

Nøglen er at bruge CRM-løsninger, der nemt kan integreres med de daglige rutiner.

Det kan for eksempel gøres ved, at produktet inkorporeres med en velkendt applikation. Det vil gøre implementeringen af en ny CRM-pakke mindre smertefuld for alle parter.

Fortæl om fordelene

Sørg for, at alle får at vide, hvordan det nye system vil komme dem selv til gode.

Meget af modstanden mod CRM kommer fra slutbrugerne (det vil sige sælgerne), der ser CRM som ledelsens måde at 'udspionere' dem i deres arbejde i stedet for som et redskab, der kan hjælpe dem til at sælge mere.

Brug deres udgangspunkt

Rigtigt mange sælgere sidder med Outlook dagen lang.

Find ud af hvilke processer i Outlook, de allerede bruger og find ud af, hvordan de kan integreres med CRM-pakken.

Hvis produktet ikke decideret kan arbejde i Outlook, så sørg i det mindste for, at det fungerer perfekt sammen med programmet.

Tag ét skridt af gangen

Lad implementeringen ske over en længere periode, så sælgerne ikke bliver overvældede. Begynd med salgskontakterne.

Når medarbejderne har vænnet sig til den del, kan man introducere overvågningen af salget.

Derefter kan man få de ansatte til at skrive deres rapporter i systemet, og det skal man fortsætte med, indtil de langsomt har vænnet sig til alle de forskellige dele af processen.

Gør lønnen afhængig af CRM-løsningen

Når først CRM-applikationen er blevet implementeret og sælgerne er blevet oplært i det, kan man udstede en simpel ordre om, at sælgerne kun får kommission for salg, hvor kontakten findes i CRM-programmet. Sørg for, at ordren er enkel og klar.

Evaluer løbende

Når salgsholdet har lært at arbejde effektivt med CRM-applikationen, er det vigtigt, at man jævnligt sammenligner deres resultater.

Giv de ansatte muligheden for at se de ugentlige eller månedlige rapporter og sørg for at høre deres kommentarer.

Det vil ikke bare opbygge et sundt forhold produkt og sælger imellem, men også mellem chefen og de ansatte. Folk vil blive hurtigt blive bedre til at bruge CRM-systemet, når de bliver præsenteret for fordelene af den innovative teknologi.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering