Kvartalsregnskab er om to dage. It-afdelingen står til at skulle spare 10 millioner kroner. Hvor sparer it-chefen, og hvad er rollen for vedkommende i disse krisetider?
Hvis ikke it-chefens job skal reduceres eller ligefrem spares væk, er det nødvendigt for vedkommende at tænke både kreativt og strategisk frem for at reparere krydsfelter i serverrummet. Det fastslår Bent Sørensen, administrerende direktør i SAS Institute, i sit foredrag for de danske it-chefer på Årets CIO 2009.
"Der er to veje, CIO'en kan gå. Den ene vej er strategisk, den anden vej er teknisk. Hvis man vil sikre sig størst mulig indflydelse i organisationen, så er det klart den strategiske vej, man skal gå," fortæller Bent Sørensen.
Denne pointe bliver understreget af it-direktøren i Danske Spil, Jørgen Falsvig, som har over en tredjedel af medarbejderne i organisationen under sin varetagelse.
"Jeg har ikke haft nogen fast strategi fra begyndelsen, da jeg startede i mit job i slutningen af 80'erne. Det, jeg har gjort, er at holde fokus på vores forretningsområder og forsøgt bedst muligt at få teknologien til at understøtte denne. Selvom it hele tiden har understøttet vores forretninger, er det vigtigt at understrege, at forretningen skal lære at forstå, hvad it kan løse og ikke løse," fortæller Jørgen Falsvig.
Byg vindmøller i stormen
En anden pointe fra Bent Sørensens foredrag om fremtidens CIO er det efterhånden meget brugte budskab om, at ledelsen skal bygge vindmøller frem for læhegn i stormfulde krisetider.
Det betyder som sagt, at it-chefen rent konkret skal sørge for at holde udviklingen i gang på trods af budgetter, der er skåret ind til benet.
Men trods brave budskaber om at trodse de økonomiske konjunkturer, er det ikke alle it-chefer, der trodser krisen med lige rank ryg og høj pande. I Fødevarestyrelsen er der ikke den store begejstring at spore trods rygter i pressen om, at det er i den offentlige sektor, at der er penge at hente.
"Vi forsøger blot at overleve her i krisen. Der er ikke mange penge til udvikling," forklarer Anette Madsen, it-chef i Fødevarestyrelsen.
"Vi er som offentlig institution også påvirket af krisen. Det, som it-afdelingen kan gøre i disse krisetider, er at holde driften oppe og så forsøge på bedste måde at leve op til de rammeaftaler, der er indgået."
Men det er netop it-chefens job at sikre de nødvendige midler i organisationen til sin afdeling, så udvikling og innovation kan forsætte.
"Det kommer fra alle steder, at det er nødvendigt at skære ned i disse tider, men samtidig er det it-chefens opgave at overbevise sin chef om, at det er nødvendigt at holde gang i udviklingen," fastslår Bent Sørensen.
"De virksomheder, som kan blive ved med at udvikle i disse tider, er også dem, der i sidste ende er gearet til at udnytte tiden efter krisen."