Det er blot omkring otte måneder siden, at Google nuppede overskrifter med lanceringen af selskabets egen browser, Chrome, men allerede nu er selskabet klar med version 2.0.
"Udover at bemærke hvor hurtig den er, så har brugere sendt os en masse feedback og feature-forespøgsler. Vi har øget vores fokus på hastighed og også tilføjet nogle af de mest efterspurgte features," skriver Google Chrome-chef Darin Fischer i et blogindlæg.
Selv peger Google på, at man i den nye version kan fjerne websider fra den thumbnail-oversigt over de mest besøgte websider, der vises, når man klikker 'New Tab'.
I den nye version er det også muligt at køre Full Screen med et enkelt tryk på F11, og Google har også tilføjet 'Form Autofill', så man ikke længere skal taste diverse informationer ind, hver gang en webside kræver det.
Endelig hævder Google, at Chrome 2.0 leverer bedre stabilitet og højere hastighed.
"Takket være en ny version af WebKit og en opdatering af vores JavaScript engine, V8, vil interaktive sider køre endnu hurtigere. Vi har også sikret, at JavaScript fortsætter med at køre hurtigt, selv når du har mange sider åbne," skriver Darin Fischer.
Kritik af manglende sikkerhed
Den første Google Chrome blev præsenteret i september i samme uge, som Google fyldte 10 år, men selvom PR-succesen ikke var til at tage fejl af, så kom Chrome hurtigt i modvind på grund af sikkerheds-problemer.
Selvom Google senere rettede til, var skaden sket, og den uheldige start har senere gjort det svært for Chrome rigtigt at slå igennem.
Chrome er ellers på mange måder en interessant browser selv på et markede, hvor der efterhånden er et pænt udbud af fornuftige browsere.
Specielt hastigheden er blevet fremhævet ved Chrome, og hurtig er Google browser da også takket være den specielle javascript engine,V8, der er udviklet her i Danmark.
Kun få bruger Chrome
Til trods for hurtigheden og Googles øvrige popularitet er Chrome endnu blot en mindre browser, når det kommer til markedsandele.
I den seneste statistik fra Net Applications, der måler de globale browser-tendenser, ligger Internet Explorer på en førsteplads med 66,10 procent, Firefox har 22,48 procent, mens Safari står for 8,21 procent.
Chrome kommer ind på fjerdepladsen med beskedne 1,42 procent.
På den ene side er det en temmelig ubetydelig andel i det store billede, og må den måde har Chromes succes været begrænset. På den anden side har Chrome på otte måneder trods alt overhalet norske Opera og den gamle kending Netscape.
Er hurtighed nok?
Spørgsmålet er derfor, hvor meget Google vil kunne opnå på sigt. Et godt kort på Google-hånden er den kæmpe portefølje af web-applikationer - Gmail, Kalender, Google Docs etc. - som er populære og samtidig kører ganske upåklageligt i Chrome.
En mini-test foretaget af undertegnede viser, at Chrome indlæser Google Docs-sider hurtigere end både den seneste version af Internet Explorer og Firefox, men spørgsmålet er, om de marginale forskelle, der trods alt er tale om, er noget, der på sigt vil overbevise brugerne om at skifte browser.
IDC-analytiker Anders Elbak har tidligere peget på, at Chrome får det svært, fordi det kun er en lille gruppe af internetbrugerne, der overhovedet er bevidste om, hvilket browser de bruger.
Chrome 2.0 sendes på markedet kort tid efter, at Microsoft har frigivet Internet Explorer 8, og mens Mozilla gør sig klar til at frigive Firefox 3.5.
Video: Google præsenterer Chrome 2.0: