Microsoft ventes at løfte sløret for en helt ny version af selskabets søgemaskine i næste uge, hvor den længede ventede relancering af Live Search - der aldrig er blevet den succes, som Microsoft håbede på - vil se dagens lys.
Navnet bliver angiveligt Kumo, og målet er at udfordre Google, der fortsat er langt foran Microsoft på det lukrative og stærkt vækstprægede søgemarked, skriver Wall Street Journal, der citerer unavngivne kilder.
Ifølge avisen vil Microsoft løfte sløret for den ny søgemaskine på den amerikanske teknologi-konference "All Things Digital," som Wall Street Journal er medarrangør af.
Har testet prototype i månedsvis
Microsoft har angiveligt testet en prototype af den nye søgemaskine i flere måneder.
Nye funktionaliteter skal gøre det muligt at organisere søgeresultater på en langt nemmere og smartere måde, så brugerne kan begrænse deres tidsforbrug på hver enkelt søgning, hedder det.
Målsætningen med Kumo har da også været at begrænse det tidsrum, som en typisk net-søgning tager ved at gruppere resultaterne i en række overordnede kategorier, der har til formål at øge overblikket.
Ifølge Wall Street Journal planlægger Microsoft en meget stor reklame-kampagne for den nye søgemaskine.
Lillebror og storebror
Trods Microsofts efterhånden mangeårige bestræbelser på at tage Google ved hornene, er selskabet stadig den lille kalv på det globale søgemarked, der regnes for helt vitalt i kampen om nettets herredømme.
Google sidder på en voldsomt dominerende markedsandel på dette marked og er blevet så populær, at søgemaskinen for mange er blevet synonym med søgninger på nettet.
Det er en position, der med tiden givet vil ændre sig, hvilket du kan læse mere om her.
Teknisk er Googles søgealgoritmer da også svære at matche uden store teknologiske nyskabelser - en ting, som Microsoft har erkendt med arbejdet med den nye søgemaskine.