Gratis computercafeer til danskere med it-udfordringer. I dag åbner en gratis it-cafe på Frederiksberg ved Solbjerg Have.
Initiativet er kommet i stand i et samarbejde mellem Ungdommens Røde Kors, boligselskabet KAB, foreningen Nydansker og Microsoft.
Senest viser en ny undersøgelse fra IT- og Telestyrelsen, at der er ganske stort behov for initiativet, da hele 41 procent af danskerne er it-analfabeter.
Hvorfor går it-giganten Microsoft ind i projektet og leverer hardware, software samt en check på 550.000 kroner til projektet?
Computerworld har stillet fem skarpe spørgsmål om initiativet til Jørgen Bardenfleth, administrerende direktør for Microsoft Danmark:
Er det ikke bare et smart marketing-stunt for Microsoft?
"Nej, det mener jeg ikke, at det er. Jeg mener, at det er et rigtig godt eksempel på, at vi kan nogle gode ting omkring it, der kan finde anvendelse i den brede del af befolkningen. Faktisk mener jeg ikke, at det har noget med marketing at gøre, men at hjælpe nogle mennesker.
Vi er i stand til at levere et curriculum, der hjælper folk med at få nogle digitale kompetencer. Vi har netop stor erfaring med de her curriculums, hvor der har været mere end 10 millioner mennesker, der har været igennem de her programmer.
Derudover leverer vi noget frivillig arbejdskraft, hvor vi har nogle medarbejdere, der tager ud og underviser i de her boligkvarterer. Derudover har vi givet nogle midler til projektet, så de har noget hardware og software, som de kan køre på.
Så sidst men ikke mindst kan projektet lade sig gøre, fordi vi har nogle samarbejdspartnere som Ungdommens Røde Kors, boligselskabet KAB og foreningen Nydansker. Det, mener jeg, er et relativt godt eksempel på samarbejde på tværs og brug af hinandens kompetencer."
Projektet er en dråbe i havet rent finansielt for Microsoft. Hvorfor ser vi ikke flere af disse initiativer, hvis Microsoft virkelig vil tage sit CSR (sociale ansvar) seriøst?
"Jeg ved ikke om, det er en dråbe i havet. Jeg mener sådan set, at det er vigtigt for de mennesker, projektet berører, og alt frivilligt arbejde er svært at skalere op. Men vi er åbne for at starte nye cafeer, og vi har jo planer om at åbne tre nye cafeer.
Vi vil jo gerne skabe en succes her og vise, at det er en god idé. Vi laver jo allerede noget arbejde i de socialt belastede kvarterer i Horsens, og samtidig tilbyder vi lektiecafé for nydanskere. Nu prøver vi at sætte det her projekt i søen og se, hvor stort det kan blive.
Vi er absolut friske på at starte sådanne initiativer op, men vi vil selvfølgelig gerne lige have det her projekt til at køre."
Software fra Microsoft bliver nu tilgængeligt for unge, der ikke har andre muligheder. Hvorfor ikke bare investere i projektet, men gøre det software-neutralt?
"Det er absolut meget software-neutralt. Du får en række kundskaber, du kan bruge på vores platform og andre platforme. Men man skal huske en ting, når man først har lært noget på en Microsoft-platform, så er der også stor sandsynlighed for, at man i sit næste job eller uddannelsessituation vil møde noget fra Microsoft.
Det er en af vores store styrker ved at være så udbredt på markedet. Sandsynligheden for, at man kommer til at arbejde på en Microsoft-platform, er meget stor. Derfor er der jo en god begrundelse for at lære Microsoft-produkter.
Vi siger ikke, at man skal oplæres til kun at bruge Microsoft-produkter, men det er en stor fordel at kunne bruge vores produkter, fordi vi er så udbredt.
Hvis du søger arbejde, og du fortæller, at du kan arbejde på en Microsoft-platform, så er det jo et plus. Det kan vores konkurrenter ikke lide at høre, men sådan er det."
Hvorfor kan Microsoft ikke bare stille en pulje til rådighed, som institutioner og organisationer med behov kan søge fra?
"Det vil blive alt for simpelt, hvis det bliver et pengespørgsmål. Det svære i projektet er at finde ud af, hvordan det skal laves, og hvad menneskene, der bor i området, skal hjælpes med. Det kan man ikke bare smide penge efter.
Der skal være forståelse for de personer, der kommer ind til cafeerne, og hvad de skal hjælpes med. Der skal mere til end blot penge."
Hvor stor er den PR-mæssige værdi af et sådant initiativ?
"Det ved jeg sådan set ikke, og det er heller ikke vigtigt for os. Vi vil da gerne ud og fortælle om det i form af pressemeddelelser, men det er ikke lavet for PR'ens skyld. Men det har da en nyhedsværdi, da det er fire utraditionelle partnere, der går sammen om det her projekt.
Det er ikke hver dag, at man ser Ungdommens Røde Kors, boligselskabet KAB og foreningen Nydansker samarbejde med os, og de fortjener stor ros for deres arbejde."