Der er computerspil og underholdning på programmet, når Tivoli påskedag åbner dørene op for en af de største offentlige satsninger indenfor e-sport.
Københavns Kommune, turistforeningen Wonderful Copenhagen, Hewlett-Packard, MTV og Boomtown er nogle af dem, der står bag arrangementet.
Noget af underholdningen sørger tv-kendissen Sidney Lee for. Ham kan man udfordre i spillet Street Fighter. Men udfordrerne skal ikke undervurdere tv-kendissen.
Sidney Lee har været professionel computerspiller siden 1997 og har vundet DM i flere kampspil som Tekken, Mortal Kombat og Street Fighter.
Pløk din modstander med en AK i Tivoli
Det er netop nogle af de mere kendte personer, som spilbranchen skal benytte sig af, hvis man gerne vil trække et stort publikum til. Det mener Rasmus Pedersen, direktør i Gaming School, der står bag den praktiske del af arrangementet.
"Vi har kontinenternes kamp mellem USA og Europa. Her vil vi se computerspilleren Jonathan "Fatal1ty" Wendel, der tjener 2,3 millioner dollars om året. Han er sponseret af de helt store hardwareproducenter," siger Rasmus Pedersen.
Han peger på, at spillerne har lidt den samme rolle, som når Peter Schmeichel eller Michael Laudrup spiller med bestemte fodboldstøvler i fodboldverdenen
"Spillerne går ud og spiller med ét bestemt stykke hardware. De mange andre spillere vil så netop gå ud og købe netop det produkt, hvis det kan give dem en fordel i spillene. Det kan være alt lige fra mus og grafikkort til chips og hele computersystemer."
Under eventet vil Jonathan "Fatal1ty" Wendel, som er en af verdens bedste Quake- og Counterstrikespillere, forsøge at slå så mange spillere som muligt i Quake på én time.
Syng med Sukkerchok
Samtidig optræder bandet Sukkerchok, der er kendt fra det Dansk Melodi Grand Prix. Her kan vinderen af sangkonkurrencen, der bliver afholdt i syngespillet Lips, få mulighed for at chokere med sød musik sammen med bandet i et stort anlagt finaleshow tirsdag aften.
Gaming School, der står bag den praktiske planlægning af arrangementet, håber, at det vil kunne være med til ikke blot at skabe øget fokus på e-sport i Danmark, men også lancere København som en god placering for udenlandske spilfirmaer.
"Som arrangører sætter vi fokus på brugerne. Branchen har manglet lidt anerkendelse før i tiden. Men der er rent faktisk utroligt mange, der spiller computerspil, så det er et enormt marked," siger Rasmus Pedersen.
"På sigt er målet at få Danmark og København anerkendt som et mekka for den internationale spilbranche. Hvis der er en branche, der er kendt for at leve af annoncesalg, så er det spilbranchen. Der vil her i fremtiden være store muligheder for product placement i computerspil, som man blandt andet ser det i spillet Guitar Hero."
To millioner skattekroner til computerspil
Simon Strange (S), medlem af Københavns borgerrepræsentation, er initiativtageren til arrangementet, der har et årligt budget på 850.000 kroner. Det kommer i første omgang til at løbe over tre år.
Simon Strange er enig i betragtningerne om, at en mere seriøs tilgang til e-sports og spilbranchen vil være godt for ikke bare computerspillere, men også it-branchen generelt.
"Det er en god start, at vi gerne vil tage e-sporten seriøst. Det skal ikke kun være de traditionelle sportsgrene, der skal have støttekroner fra kommunen. Vi bruger rigtigt mange penge på andre kulturtilbud. Her er der en sportsgren, der er forholdsvis billig at sponsorere i forhold til, hvor mange der rent faktisk dyrker den," siger Simon Strange.
"Der er rigtig mange it-folk, der spiller computerspil. København skal være en by, der kan trække disse it-folk. Vi vil gerne se en videre udvikling i eventen. Det skal være en konkurrence, der kan tiltrække de bedste e-sport hold i verdenen. Vi er godt i gang med at etablere en førerposition i Europa i spilbranchen, og det her event skal ses som en del af det arbejde."
Markedsføring ud af boksen
Hewlett-Packard har set Copenhagen eSport Challenge som en mulighed for at nå ud til et stort segment af kunder på en helt ny måde.
"Vi bliver nødt til at se på nye og alternative markedsføringsstrategier over for vores målgrupper. Denne event er et led i, hvordan vi kan være med til at tiltrække målgrupper, som vi ellers ville have sværere ved at få fat på," siger Henrik Kirkeskov, kommunikationschef for HP Danmark.
"Det handler om at tænke ud af boksen, når man skal markedsføre sig over for nye målgrupper. Gamer-gruppen er en stor målgruppe for HP, da vi har masser af computerprodukter, som henvender sig til gamere."
Det nye Roskildefestival
Martin Bender, der er underdirektør i Wonderful Copenhagen, ser helt klart store kommercielle interesser i en sådan event for ikke blot spilbranchen, men også for it-branchen som helhed, men også en styrkelse af København som et internationalt brand.
"Eventen har et internationalt potentiale. It-industrien er interesseret i det her, men det er også interssant for computerspillere over hele verdenen. Hvis vi med tiden kan få folk til at rejse til København for denne begivenhed, så er det jo en succes over alle grænser," siger Martin Bender.
"Man skal sikre sig, at markedsføringen når ud over rampen. Altså at man når nogle grupper, man ikke tidligere har nået. Motivationen er at pege på København som en attraktiv destination, hvor folk kan arbejde med digitale medier. Ambitionen er at lave Nordeuropas største gamingevent, der kan blive spilbranches svar på Roskilde Festivalen."
Eventen løber som sagt af staben påskedag den 12. april og varer til den 14. april.