I 1992 udkom John Grays "Mænd er fra Mars, kvinder er fra Venus".
Som sikkert mange andre (læs: mænd!) blev jeg opfordret (læs: pålagt) til at læse den.
Bogen handler ikke om it, sikkerhed eller ledelse, men måske indeholder den alligevel nogle pointer, som vi kan overføre fra intimsfæren til det offentlige rum.
Bogen gav anledning til diskussioner om forskellen på mænd og kvinder - og om de overhovedet er så forskellige.
Det fremføres for eksempel af flere fagfolk, at en tilfældig gennemsnitsmand vil have mere tilfælles med en tilfældig gennemsnitskvinde end med en anden mand - og omvendt.
Stereotyper
Hele Mars- og Venusdiskussionen har måske mere at gøre med generaliseringer - det er jo altid rart at kunne putte folk i båse og helst så få båse som muligt.
Men det forhindrer, at man når ud over den forudfattede indstilling og kan bruge forskelligheden som afsæt til at nå et fælles mål.
Stereotyperne har også godt tag i erhvervslivet.
Det er for eksempel en udbredt opfattelse, at salgs- og produktionschefen ikke forstår hinanden, fordi den ene sælger produkter i overensstemmelse med kundepræferencer, mens den anden producerer de varer, som produktionsanlægget er sat op til.
Den modsatrettede tilgang til tingene kan også overføres på forholdet mellem direktører og it-chefer.
Konsekvenserne kan være, at de opgiver at kommunikere med hinanden, for som direktøren siger, "it-folk forstår sig ikke på forretning", mens it-chefen mener, at "direktører forstår sig ikke på it".
I privatlivet leder sådanne resignationer i værste fald til skilsmisser, i virksomheder graver det dybe kløfter.
Når der alligevel opstår kløfter, skaber det et behov for brobyggere. Det er et behov, jeg ofte støder på i de virksomheder, jeg arbejder for.
Nogle gange bliver jeg involveret uofficielt, andre gange sker det på opfordring af direktøren eller it-chefen.
It er ikke omdrejningspunkt for alt
At en direktør ikke forstår it-chefen, er i sig selv ikke et bevis på, at it-chefen ikke forstår forretningen, men måske at direktøren ikke helt har accepteret den strategiske betydning, it har for forretningen.
Tilsvarende skal it-chefen indse, at selvom it spiller en vigtig rolle, er det ikke selve omdrejningspunktet for organisationen.
For hele udgangspunktet for, at it anvendes i virksomheden, er og skal være forretningen.
Hvis John Gray har ret i sine pointer, komplementerer mænd og kvinder mere hinanden, end de er modsætninger.
En tilsvarende erkendelse skal salgschefen og produktionschefen samt direktøren og it-chefen komme til.
Om man kommer løsningen nærmere eller helt undgår kløfterne i de virksomheder, hvor direktøren og it-chefen er af hvert sit køn, ved jeg ikke, men jeg vil bestemt ikke afvise sandsynligheden.
Så længe der ikke er flere kvindelige direktører og særligt kvindelige it-chefer, kan vi ikke teste det.
Derfor ser jeg positivt på de seneste artikler og initiativer vedrørende kvinder i it-faget, som ellers traditionelt opfattes som et mandefag.
Uanset hvor store forskellene er mellem kvinder og mænd, gavner de dynamikken og styrker resultatet.
Det samme gælder for direktører og it-chefer.
Den modsatrettede tilgang er til større gavn end til skade. Hvis den accepteres gensidigt, og der gøres brug af den, så kan den bygge bro over kløften.
Niels Madelung er projektchef hos Dansk Standard, certificeret informationssikkerhedsleder og medredaktør af revisionen af ISO/IEC-standarden 27002:2005.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.