MIDEM er verdens største handelsmesse for musikindustrien.
Til MIDEM samles musikere, forretningsfolk, kulturelle strategiplanlæggere og musikjournalister fra hele verden.
Målet med MIDEM er at danne et forum for forretningssamtaler, diskussion af politiske og juridiske spørgsmål, samt fremvise og diskutere nye artister, musikalske trends og musikrelaterede produkter.
Hvor de foregående MIDEM har handlet om, hvad der i højere grad var ret end rimeligt, var dette MIDEM et forsoningens MIDEM, hvor musikbranchen rakte hånden frem imod især de nye digitale tjenester i håbet om at kunne finde fælles fodslag.
Fokus var derfor rettet imod nye forretningsmodeller og ikke mindst mod, hvordan man kunne bruge og udnytte de sociale tjenester i musikkens favør frem for at bekrige dem.
Verdens øjne rettet mod Danmark
I forhold til nye forretningsmodeller havde hele verden denne gang rettet øjnene imod Danmark, og der var ikke en session, uden at aftalen med TDC om Play blev nævnt som skoleeksemplet på, hvordan teknologi og indhold kunne mødes til fælles bedste.
Danmark er med TDC's løsning kommet på verdenskortet i musikverdenen, og vi er ikke længere kun hovedstaden i Stockholm, men en nation, der laver innovative løsninger hvor produkt, kundebehov, forretningsmodeller og rettigheder går op i en højere enhed.
En anden mobiltjeneste, der fik meget opmærksomhed på MIDEM, var Nokia, der benyttede MIDEM til at lancere sine nye musiktjeneste.
Nokia har indgået en aftale med dele af musikbranchen og kommer i Sydeuropa og nogle af de nordiske lande - dog ikke Danmark i første omgang.
Internationale tjenester som Nokia, MySpace, iTunes og lignende services tilbyder nu lovlige "all you can eat"-musikløsninger til musikbrugerne på nettet.
Adgang til musik uden moralske skrupler
Det er en kæmpe fordel for forbrugerne, som nu får adgang til en masse musik uden at skulle have moralske skrupler over at skulle downloade det ulovligt.
De sociale tjenester ses nu i stadig stigende grad som markedsføringskanaler, og der var flere konferencer om, hvordan man kunne udnytte koblingen imellem musikere og fans.
Kunstner-brandede kanaler eller websteder virker godt og har gjort meget godt for mange kunstnere.
Alle disse nye musiktjenester er ved at finde deres leje både de sociale tjenester og tjenester som Play, iTunes og LastFM.
I stil med andre indholdstjenester er de ved at finde deres plads i både mediebilledet og i vores musikforbrug.
Men lige som med andre indholdstjenester så findes der kun et par håndfulde, der har haft succes med at lave en global tjeneste, men derimod en hel underskov af små nichemedier med hvert sit speciale.
Lige sådan vil det sikkert også ske med musikbranchen.
Der vil komme en række få globale tjenester der vil kunne tilbyde adgang til en stor del af især det populære repertoire.
Og ved siden af det vil vi se en hel masse nye tjenester, der vil kunne tilbyde det anderledes og mere nicheprægede repertoire.
Fremtiden tegner lys for musikbranchen - også i Danmark.
Trine Nielsen er markedsdirektør i KODA.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.