Ryanair har igennem flere år arbejdet med at tilbyde passagererne mobiltelefoni undervejs på flyvninger. Nu er tjenesten klar i de første 20 af selskabets fly, hovedsageligt baseret i Dublin, Irland, med planer om at udvide til resten af flåden over de næste 18 måneder.
Mens flykabinen af mange ses som det sidste sted, man helt kan slippe for at høre på andres samtaler, ser Ryanair et marked for højtflyvende telefoni.
Almindeligt mobilnetværk
Løsningen, som er udviklet af OnAir, fungerer som et helt almindeligt telefonnetværk, men er i første omgang begrænset til SMS og datatrafik.
Deciderede opkald kan senere komme på tale, hvis der viser sig at være interesse for det.
"Vi forventer, at efterspørgslen vil vokse hurtigt og håber, at kunder fra alle teleselskaber snart vil kunne ringe eller skrive hjem fra 30.000 fods (10 kilometer, red.) højde," udtaler Michael O'Leary, direktør i Ryanair, i en pressemeddelelse.
Priserne for at bruge mobilnettet svarer til roamingpriser udenfor EU alt efter, hvilken aftale mobilbrugerens udbyder har med OnAir, og vil være i omegnen af 3,50 kroner for en SMS, 8 til 17 kroner for at sende eller modtage en e-mail, forudsat der ikke er vedhæftet større filer (over 100 kb), og opkald vil blive prissat i størrelsesordenen 13 til 25 kroner i minuttet.
For at kunne bruge tjenesten, skal det pågældende telefonselskab altså have en aftale med OnAir. På nuværende tidspunkt er der aftaler på plads med selskaberne O2 og Vodafone. Kunderne hos yderligere 50 europæiske selskaber skulle også kunne bruge netværket allerede nu.
Satellit-telefoni
Rent teknisk fungerer Ryanairs mobilløsning ved, at mobiltelefonen forbinder til flyets antenne, i form af et mini-GSM netværk, som det ville ske med en almindelige telefonmast. Herfra sendes opkald og data via en Inmarsat SwiftBroadband satellitforbindelse til jorden, hvor det forbinder til OnAirs egen infrastruktur, og videre ud i verden.
Brugen af netværket er kun mulig, når et særligt "Mobil OnAir"-skilt lyser, når flyet ligger i en højde af 10.000 fod (tre kilometer) eller over, og af sikkerhedshensyn kan piloten til enhver tid slå kommunikationen fra.
Tilsvarende løsninger er allerede tilgængelige på businessclass ved udvalgte flyvninger fra selskaberne British Airways, Air France og det Dubai-baserede Emirates.