Artikel top billede

Snebolden ruller på Virk.dk

Virk.dk har været så stor en succes i sin nye indpakning, at målet i år er tæt på en fordobling af antallet af indberetninger.

Virk.dk, som i sine tidligere versioner har fået drøje hug fra brugere og erhvervsorganisationer, ser ud til at have ramt rigtigt med den seneste relancering. Antallet af indberetninger er eksploderet over de seneste otte måneder, siden relanceringen af portalen.

Før relanceringen i marts sidste år var der kun 60.000 månedlige indberetninger. I december var det tal fordoblet til 120.000 indberetninger.

Den store succes med den nye version af portalen betyder, at målet for i år er endnu en fordobling af antallet af indberetninger. Ved udgangen af i år skal minimum 225.000 indberetninger komme ind via portalen.

Virk.dk er den fællesoffentlige virksomhedsportal på nettet, hvor al kommunikation mellem det offentlige og de danske virksomheder skal kunne foregå digitalt inden år 2012. Allerede næste år skal 75 procent af kommunikationen mellem virksomhederne og myndighederne være digital.

Tæt på målet

"Vi ligger lige nu pænt i forhold til at nå vores mål om 225.000 indberetninger via Virk.dk i slutningen af 2009," siger kontorchef i Center for Virk.dk, Carsten Loesch.

Han forklarer, at der efter relanceringen af Virk.dk i marts sidste år har været noget, som kunne minde om en sneboldeffekt.

"Virksomhederne begynder i højere grad at komme igen, og omkring 400 virksomheder registrerer sig hver uge som nye brugere af Virk.dk," siger Carsten Loesch.

Kontorchefen mener, at det er en kombination af flere ting, som har ført til væksten, der i løbet af sidste år var på 112 procent i antallet af indberetninger via Virk.dk.

"Det er en blanding af mange forskellige ting, der gør det. Vi har været inde i en god stime," siger han og peger blandt andet på markedsføringsindsatsen og nye løsninger på portalen.

Han nævner, at man nu blandt andet på Virk.dk kan indberette moms samt den nye fakturablanket, som giver virksomhederne mulighed for at sende e-faktura direkte til det offentlige i stedet for gennem et indlæsningsbureau.

Fakturablanketten har været populær, og nu leder Center for Virk.dk efter lignende potentialer andre steder.

"Vi leder efter nye vækstlokomotiver, både i forhold til de brugere, vi har i forvejen og i forhold til nye brugere, så Virk.dk bliver et endnu større aktiv for landets virksomheder," siger Carsten Loesch.

Virksomhedsportalen skal understøtte regeringens overordnede målsætning om, at al relevant skriftlig kommunikation mellem virksomheder og det offentlige skal være digital i 2012.

"Umiddelbart vil jeg mene, at det offentlige ligger godt i forhold til de overordnede mål om at kunne tilbyde digital kommunikation mellem virksomheder og det offentlige i 2012" siger Carsten Loesch.

Han fortæller, at det totale antal årlige indberetninger er cirka 10 millioner, hvis man fraregner de største system-til-system indberetninger i blandt andet Skats systemer. Af de 10 millioner kan virksomhederne i dag indberette cirka ni millioner digitalt via Virk.dk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere