På den store mobilmesse, GSMA Mobile World Congress, der begynder i Barcelona i dag, har den svensk-japanske mobilproducent Sony Ericsson allerede løftet sløret for, hvad den håber kan bringe virksomheden ud af finanskrisens klør.
Den nye strategi, som firmaet kalder 'Entertainment Unlimited' skal gøre underholdning til en integreret del af Sony Ericssons mobile ydelser. Det skriver cnet.com.
Video på mobil og tv
Til det formål har firmaet lanceret en ny software, MediaGo, der udbygger den eksisterende PlayNow Music-funktion.
Den betyder, at man i stedet for blot at kunne spille musik nu også kan hente videoer, podcasts og billeder ned på sin pc, og overføre dem til sin Sony Ericsson-mobil.
Dyre mobiler skal trække salget
Firmaet lancerede samtidig en ny high-end-mobil, Idou, der med 12,1-megapixelkamera og touch-skærm skal tage kampen op med blandt andet Apples iPhone.
Allerede i sidste måned løftede Sony Ericsson lidt af sløret for, at netop high-end-markedet ville have stor prioritet i forsøget på at komme helskindet igennem den økonomiske afmatning.
I et mobilmarked, som analysehuset IDC generelt spår vil gå tilbage, er high-end-telefoner og de såkaldte smartphones de eneste lyspunkter, som analysehuset mener vil se vækst.
I konkurrenternes fodspor
Men Sony Ericsson er ikke alene med tanken om at fusionere underholdning og mobiltelefoni.
Netop den strategi har Apple med sin iPhone haft stor succes med, hvor populariteten ikke mindst skyldes det massive udbud af både film og musik fra iTunes Music Store - Apples onlinebutik.
Også Nokia har i længere tid haft deres Comes with music-projekt på vingerne, der også integrerer musik og andre former for multimedia i mobiltelefonerne.