Internettets bevægelse fra et én til mange-medie med klar forskel på afsender og modtager og over til web 2.0-modellen med mange til mange-kommunikation sker i denne tid hurtigere end nogensinde før.
Brugergenereret indhold - og specielt "rigt indholdt" som for eksempel video - forventes at stige eksplosivt i de kommende år, ikke mindst fordi vores bredbåndsforbindelser bliver større og billigere, og fordi det at optage en video i dag sker ved en enkel knap på mobiltelefonen.
I 2009 forventes alene det europæiske marked for brugergenereret videoindhold at stige fra godt 1,2 milliarder kroner i 2008 til 14,7 milliarder kroner i 2012 (ABI Research).
Og vi er vilde med det brugergenererede indhold. Videoer, boganmeldelser, fotos, og rating af alt fra rejsemål, restauranter og services til dagligvarer og udseende, ja sågar brugergenererede reklamer.
Vi er mere engagerede i, har mere tillid til og er mere tilbøjelige til at vende tilbage til et website, der tillader sine brugere at tage del i udviklingen af indholdet.
Det store spørgsmål bliver derfor, hvordan denne udvikling udnyttes i den digitale markedsføring?
Der er en række muligheder for virksomheder til at skabe reel værdi af denne udvikling, men især muligheden for at få indsigt i forbrugernes ønsker, behov og præferencer er reelt værdiskabende.
I denne proces skal virksomheden turde slippe kontrollen med sit brand for i højere grad at overlade det til forbrugerne.
En udvikling, der dog med forbrugernes lette adgang til at komme til udtryk på nettet reelt allerede er sket.
Kan forbrugerne således ikke komme til orde på de digitale platforme, virksomheden stiller til rådighed, for eksempel et website, så kommer de til orde andre steder - uden virksomhedens kontrol og viden.
Ved at invitere forbrugerne til at interagere, lege med og udfordre virksomhedens brand etableres en direkte kanal til forbrugerne, hvor uvurderlig viden om forbrugernes opfattelse af virksomhedens brand, produkter, services m.m. bliver serveret direkte ved døren.
En viden, som er uvurderlig for virksomheden til at tilrettelægge sin markedsføring og sågar produktudvikling efter.
En unik del af virksomhedens markedsføring
Muligheden for via webteknologier at ‘smage' på den enkelte bruger, kommunikere til den enkelte, fra den enkelte, analysere onlineadfærd og ad den vej servere målrettet indhold baseret på den enkeltes interesser og præferencer - den er helt unik for den digitale del af virksomhedens markedsføring og giver potentielt mulighed for en ægte en til en-dialog.
Så vær generøs.
Inviter dine forbrugere indenfor til festen og giv dem lov at tale om, lege med og interagere med dit brand, dine produkter og dit indhold.
Det er bedre at åbne sig end at lukke i og ignorere brugerne. For giver du først kunderne lov til at deltage i festen på ærlig vis, så er de typisk også helt med på at "banke det værste skidt af støvlerne", før de træder ind.
Ellers husker de hinanden på det.
[i]Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør
i Valtech.