Danmarks største virksomhed A.P. Møller - Mærsk har tidligere via sin it-leverandør IBM flyttet driften af udvalgte systemer til Indien.
Men nu rykkes nogle af it-installationerne pludselig tilbage.
"I samarbejde med IBM har vi af driftmæssige årsager besluttet at flytte enkelte IT installationer midlertidigt tilbage til Danmark," siger kommunikationsmedarbejder Michael Storgaard fra A.P. Møller - Mærsk til Computerworld.
Han understreger, at det ikke har indflydelse "på vore overordnede aftaler eller fortsatte og gode samarbejde med IBM."
Til gengæld ønsker han ikke at uddybe, hvad de 'driftsmæssige årsager' består i.
Maersk Line i høj it-sø
I slutningen af sidste år offentliggøre IBM en tillægsaftale med A.P. Møller - Mærsk om, at selskabet skulle stå for en del af driften for Maersk Line, hvilket skulle finde sted i netop Indien.
A.P. Møller - Mærsk bekræfter overfor Computerworld, at de pågældende it-installationer, der flyttes hjem, vedrører Maersk Line.
Maersk Line har været det helt store it-problembarn i Mærsk-koncernen.
Da problemerne var værst, fik kunderne de forkerte varer til den forkerte pris på de forkerte tidspunkter.
De vildfarne containere kostede A.P. Møller - Mærsk 1,3 milliarder kroner i rene it-udgifter. Derudover kom et ukendt beløb på image-kontoen og tab af tillid hos kunderne.
Herefter fulgte et sandt blodbad i topledelsen af selskabet, hvor blandt andet administrerende direktør Jess Søderberg måtte gå før tid.
To fyringer
For nylig overraskede den nye topchef Nils Smedegaard Andersen, men to it-fyringer.
Netop som alle troede, at der var it-ro på broen af rederiet.
Den ene var koncernens øverste it-direktør, Carsten Dalsgaard.
Mens den anden er it-direktør (CIO) i Maersk Line, Michael Laursen.
Forklaringen på fyringerne var, at der skulle ske omlægninger i organisationen på it-området.
A.P. Møller - Mærsk afviser da også blankt, at driften i Indien og flytningen af it-installationer til Danmark skulle have nogen sammenhæng med fyringerne.