Europæiske it-beslutningstagere er ikke til at rokke ud af stedet. Deres virksomheder står fast på en offensiv CRM-strategi.
Det viser en ny undersøgelse fra it-analysefirmaet Gartner, som har spurgt 90 it-forretningsfolk, der har haft indflydelse på CRM-strategien i deres virksomheder i 3. kvartal af 2008.
Mere end 75 procent af de adspurgte har tænkt sig at øge CRM-investeringerne. Virksomhederne håber, at øgede investeringer i avancerede kundedatabase-systemerne kan bidrage til at fastholde kunderne i en krisetid, vurderer Gartner.
Nogle projekter bliver kasseret
"Nogle projekter bliver som forventet lagt på hylden i øjeblikket, men der er klart at mange projekter, som eksempelvis implementering af direkte markedsføringsredskaber, kundeanalyser, og programmer der kan understøtte kundeservicen simpelthen er for strategisk og taktisk vigtige til at blive kasseret," siger Chris Pang, it-analytiker for Gartner ifølge en pressemeddelelse.
Gartner vurderer, at de globale investeringer i CRM vil stige med knap fire procent til knap 20 milliarder kroner (3,5 milliard dollars) i løbet af 2009. Det er ifølge Gartner langt mere moderate stigningerne end dem, vi har set de seneste år. Tilgengæld er det langt fra de dramatiske fald, som markedet oplevede efter dotcom-boblen bristede ved årtusindeskiftet.
De medvirkende i Gartner-undersøgelsen blev interviewet både i tredjekvartal i 2008 og i december 2008. I tiden mellem de to undersøgelser tog finanskrisen til i styrke, og Gartner registrerede ikke overraskende, at de medvirkende i den seneste undersøgelse i stigende grad var interesseret i mulighederne for effektiviseringsgevinster og omkostningsreduktion gennem CRM-systemer.
Undersøgelsen viste også, at 40 procent af de medvirkende ikke i øjeblikket er på udkig efter nye CRM-teknologier og, at 32 procent af de medvirkende i øjeblikket vurderer, hvor vidt deres nuværende teknologi er tilstrækkelig.