Har du en af Danmarks bedste butikker på internettet? Så er det ved at være sidste frist for at indstille den til en af årets E-Handelspriser.
Sidste tilmeldingsfrist er 6. februar.
Som noget nyt har priskomiteen særligt fokus på den underskov af små virksomheder, der har åbnet netbutikker de senere år.
I flere af kategorierne er der derfor en pris til både de små virksomheder med færre end 10 ansatte og de noget større selskaber.
"Vi vil gerne sikre os, at de små butikker kommer frem og bliver set af os, så vi kan hylde dem, der gør det godt," siger Morten Kamper, der er direktør i Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH), der står bag uddelingen af E-Handelsprisen.
Sådan gør de gode i 2009
I 2009 er den gode butik på nettet kendetegnet ved, at den tilpasser sig til den enkelte besøgende.
Der er ingen grund til at spilde reklameplads på et produkt, som kunden aldrig kunne finde på at købe. Butikkerne skal med andre ord blive intelligente.
"Det kræver målinger, kendskab til kunderne og Business Intelligence," siger Morten Kamper.
Et oplagt fokusområde er at indføre et ratingsystem, som det blandt andet er kendt fra gigantsuccesen Amazon.com, der viser hvilke lignende produkter, som det du kigger på netop nu, andre købere har lagt i indkøbskurven.
Her står danske netbutikker med et begrænset kundegrundlag dog over for en udfordring.
"Det kan være svært for en dansk netbutik, der er 100 procent baseret på danske kunder, at skabe volumen nok, til at du kan få en pålidelig rating," siger han.
Brugerne bestemmer
Det er niende gang, at E-Handelsprisen bliver uddelt, og i år er der ni hovedkonkurrencer og tre specialpriser.
Blandt disse er 'Brugerprisen', der belønner internetbrugernes favoritsider på nettet. Og her behøver der ikke være tale om en butik.
Sidste år stemte 42.000 på brugerprisen, der gik til DTF travel, der også vandt prisen året før.
Indtil videre har 17.547 danskere stemt på sider, og som det fremgår af boksen til højre, er DTF travel i skrivende stund ikke med i opløbet.
Det er i stedet gamle kendinge af E-Handelsprisen. Blandt andre fast-food-portalen Just-eat.dk, der sidste år vandt købmandsprisen.