Det skal være slut med valgfriheden.
Nu skal pisken i brug, hvis lærerstanden skal blive bedre til at bruge it i undervisningen.
Det mener de studerende selv.
I dag er det frivilligt for de lærerstuderende at uddanne sig i teknologiens muligheder. Men det må meget gerne ændre sig, mener formanden for Lærerstuderenes Landskreds, Kresten Bang Heinfelt.
"Det ville være rart, hvis ministeren sikrede, at alle lærerstuderende fik et pædagogisk it-kørekort. Men det kræver jo også, at institutionerne har ressourcerne til at udbyde det til alle," siger han.
Dermed er de studerende på linje med de færdiguddannedes organisation, Dansk Lærerforening.
Plads til forbedring
Allerede i november 2006 pegede Computerworld, it-vejlederne og de studerende selv på nødvendigheden af at sætte ind allerede på seminarierne, hvis it i fremtiden skulle blive en integreret del af undervisningen i Folkeskolen.
Dengang følte tre ud af fire studerende, at de ikke var rustet til at inddrage it i deres egen undervisning, når de fik job i landets skoler.
To år efter er der stadig plads til forbedringer.
Den manglende indsigt i de muligheder, som teknologien giver, er nemlig med til at afholde de nye lærere fra at bruge it i folkeskolen og gymnasiet.
En dugfrisk undersøgelse viser da også, at underviserne i dag er lige så teknologi-parate som i 1995.
Underviserne skal efteruddannes
Skal der rettes op på det, er der brug for at kigge på seminarierne endnu en gang.
Og det er ikke kun overfor de studerende, der skal sættes ind. Underviserne har nemlig også brug for at blive opdateret, mener Kresten Bang Heinfelt.
"Der bliver investeriet masser af penge i udstyr til at bruge i undervisningen, men det handler jo også om, underviserne er rustet til at bruge det i deres undervisning," siger han og konkluderer:
"Der kan jeg godt frygte, at der ligger en udfordring for en del seminarier."